Tres eines bàsiques per detectar estratègies de desinformació al Twitter

Cada vegada són més freqüents les campanyes propagandístiques orquestrades per perfils falsos amb l’objectiu de generar corrents d’opinió que semblin espontànies per impactar en l’opinió pública.

Twitter és la xarxa social d’informació per excel·lència. Els periodistes, els polítics, les celebritats i els usuaris es reuneixen allà per debatre temes d'actualitat que, si generen el soroll suficient, salten als mitjans de comunicació tradicionals. És per això que cada vegada són més freqüents les campanyes propagandístiques orquestrades per perfils falsos amb l'objectiu de generar corrents d'opinió que semblin espontànies per impactar en l'opinió pública. De fet, en el màrqueting digital aquesta pràctica es coneix com astroturfing.

Els perfils falsos a les xarxes socials, així com els continguts i les interaccions automatitzades, representen un negoci molt lucratiu en el mercat de la influència digital, tot i estar estrictament prohibits per les normes d'ús de Twitter. Ja t'hem explicat com reconèixer un perfil fals en aquesta xarxa social, però en aquest article t’expliquem com actuen aquests perfils i quines eines existeixen per detectar-los.

El primer és identificar si un compte de Twitter és un bot. Els bots són dispositius dissenyats per automatitzar certes tasques i solen programar-se per emetre molts missatges en poc temps per fer soroll i crear corrents d'opinió.

Botometer és una eina que permet comprovar si un perfil de Twitter està automatitzat. L'eina atorga al compte una puntuació: les puntuacions baixes indiquen probables comptes humans mentre que les altes assenyalen probables bots. Per calcular la puntuació, Botometer analitza centenars de característiques del compte com, per exemple, els missatges, els seguidors, l'estructura de la xarxa social, els patrons d'activitat temporal, el llenguatge i el sentiment.

Un dels aspectes que ens ha de fer sospitar quan identifiquem un possible compte fals és la data de creació. Els bots acostumen a operar en comptes relativament nousel perfil. A través de l'eina Twopcharts.com podem saber el dia i l'hora exactes en què un perfil es va obrir. Si dubtem d'algun compte i veiem que no fa més d'un any que està a Twitter, hem de ser cautelosos.

Finalment, un altre dels aspectes característics de la desinformació digital és l'alta interacció entre perfils falsos. Els bots interactuen entre si per donar l'aparença de corrent d'opinió espontània. L'eina Twitonomy t'ajudarà a analitzar la interacció entre comptes de Twitter. Si estàs davant d'un cas d’ astroturfing veuràs que la majoria d'interaccions d'aquests comptes són entre si.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *