Tipologies i estratègies de la publicitat: com afecten les nostres decisions
Ara que ve Nadal, parlem de publicitat, com ha canviat amb l’arribada d’internet i com ho ha fet també la nostra forma de consumir
Ara que ve Nadal, parlem de publicitat, com ha canviat amb l’arribada d’internet i com ho ha fet també la nostra forma de consumir
Desembre ja és aquí i les festes venen acompanyades de campanyes promocionals, anuncis de torrons emocionals i grans descomptes. Així que ara que ve Nadal, és el moment de parlar de publicitat, com ha canviat amb l’arribada d’internet i com ho ha fet també la nostra forma de consumir.
La publicitat digital és el principal mercat publicitari a Espanya i representava un 47,6% de la inversió total l’any 2023 segons dades d’InfoAdex. Això inclou anuncis a navegadors, xarxes socials o creadors de contingut, entre altres. Però no només la publicitat és digital, sinó que també ho és part del procés de compra. Segons dades del Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya, el 86% dels compradors fan servir exclusivament internet per informar-se abans de fer qualsevol compra i el 49% dels joves menors de 25 anys utilitzen les xarxes socials per comunicar-se amb les marques.
Quan parlem de publicitat digital, parlem de missatges que ens arriben directament a les butxaques i que portem sempre amb nosaltres. Podem veure un anunci mentre estem fent cua al supermercat o a la sala d’espera del metge, però també a casa mentre naveguem per Instagram, mirem el contingut d’un creador que ens agrada o quan són les dues de la matinada i no podem dormir. La publicitat digital està integrada a les plataformes i, per tant, al nostre temps d’oci.
La quantitat és una novetat, però no l’única. Aquesta nova publicitat porta a l’extrem una estratègia antiga: la repetició. Veure el mateix producte una vegada i una altra, sense parar i per diferents vies (anuncis, contingut publicat per influencers…) ens crea un sentiment d’urgència i necessitat que ens impulsa a comprar. Però a totes aquestes novetats, cal sumar-hi una de ben significativa: la personalització. Els algoritmes fan servir les nostres dades per mostrar-nos aquells productes o serveis que més ens poden interessar i que, per tant, més possibilitats hi ha que els comprem.
Classifiquem la publicitat: tipologies i estratègies
Per tal de comprendre millor la publicitat en totes les seves variants i ser conscients de l’efecte que tenen sobre nosaltres, podem classificar-ne les tipologies i tècniques que la defineixen.
La publicitat tradicional és aquella que trobem a la televisió, a internet, a la ràdio, a les revistes o al carrer. Normalment, són anuncis on es mostra el producte o servei, s’expliquen els beneficis i animen a comprar-lo de manera directa, sovint amb eslògans o frases atractives. Una altra tipologia que no necessàriament pertany a la publicitat digital és l’emplaçament de producte, que consisteix a col·locar productes o marques de manera estratègica dins de pel·lícules, sèries, programes de televisió o altres continguts per promocionar-los de manera subtil i natural.
Les estratègies publicitàries les podem trobar en qualsevol format, tant en els tradicionals com en els digitals. Apel·lar a les emocions, fer èmfasi en l’escassetat i l’exclusivitat, exagerar, utilitzar testimonis, fer servir l’humor o cridar a l’acció són algunes de les tècniques principals.
Pel que fa a la publicitat digital, hem de destacar la feta per creadors de contingut. Aquesta mena de promoció ha d’estar indicada al contingut d’alguna manera i, si no, la considerem publicitat encoberta. L’estratègia principal que s’utilitza en aquest cas és partir de la credibilitat i els vincles que es creen entre creador i seguidor. Per a les marques, és molt útil poder inserir un producte en una narrativa personal, contextualitzar-lo en la vida quotidiana i associar-lo a l’estètica i els valors que el creador de contingut representa. Potser l’exemple més evident d’aquesta simbiosi són les col·laboracions pagades amb marques de roba i maquillatge, però no l’únic.
Els infants més petits també poden ser el públic objectiu de campanyes amb creadors de contingut. El Consell de l’Audiovisual de Catalunya va publicar l’informe La publicitat de joguines en plataformes i xarxes socials durant la campanya de Nadal 2021-2022 on van analitzar diferents formats i tipus de publicitat i van trobar que un 43,8% dels vídeos de la mostra es basaven en la connexió entre influencer i seguidor per fer la promoció. Segons el mateix informe, a un 94,6% dels vídeos analitzats l’acció publicitària estava integrada en el contingut. És a dir, que seguia formats com situacions de joc, recreació d’històries, reviews, unboxings, gameplays, etc. en comptes d’un espot com el que podríem trobar a la televisió. La publicitat està cada cop més present en les plataformes digitals i en el nostre temps lliure, i l’ús de creadors de contingut com a influenciadors ha permès a les marques una nova via d’arribar a tota mena de públic. És important ser conscients de com la publicitat pot influir en els nostres comportaments i reflexionar-hi per prendre decisions de compra més informades i responsables.