Què sabem de la incidència a Rodalies del 12 de maig i de les teories que diuen que és un sabotatge relacionat amb les eleccions de Catalunya?

Es descarta un sabotatge electoral i s’insisteix en la hipòtesi del robatori de coure.

Es descarta un sabotatge electoral i s’insisteix en la hipòtesi del robatori de coure.

,

Aquesta verificació ha estat elaborada per Maldita.es, un equip de fact-checking amb el reconeixement de la International Fact-checking Network i l’European Fact-checking Standards Network. Podeu llegir la versió original d’aquest article aquí.

Què s’ha dit?

Aquest 12 de maig, la xarxa ferroviària de Rodalies (Barcelona) ha patit incidències que han deixat sense servei gairebé tota la xarxa de trens. Alguns missatges asseguren que es tracta d’un sabotatge a les eleccions catalanes.

Què en sabem?

Des d’Adif i Renfe asseguren que s’ha produït un “robatori de cables” i que aquest tipus d’incidències ja s’han donat en més ocasions. 

“El robatori de cables de coure deixa Rodalies pràcticament inoperativa en plena jornada electoral a Catalunya. Sabotatge, coincidència o topinada a la vista?”. Amb missatges com aquest, s’ha afirmat que la incidència que ha patit el servei de Rodalies a Catalunya aquest 12 de maig és un sabotatge per impedir el vot en les eleccions catalanes. Els Mossos d’Esquadra han assegurat a Maldita.es que la recerca està oberta i que, amb data de diumenge 12 de maig, a les 17.30 h, es descarta “un sabotatge”. A més, han afirmat que la línia de recerca és la d’un robatori de cables de coure. 

Des d’Adif han explicat que la incidència es deu a un robatori de cable de coure i que s’han produït en altres ocasions afectacions d’aquesta mena, però en altres punts de la xarxa. Des de Renfe han apuntat que s’ha habilitat un servei d’autobusos alternatiu en totes les línies afectades, menys a l’R3 i que, en el que va de 2024, s’han registrat “46 jornades amb robatori de cable, 32 d’elles a la zona de Barcelona”. 

Esquerra Republicana i Junts per Catalunya van sol·licitar una ampliació de la jornada electoral. Des de la Junta Electoral Central es va traslladar la petició a les Juntes Electorals Provincials que, “només excepcionalment”, en aquells casos en els quals es disposés de dades que demostressin que no es comptava amb mitjans alternatius per poder arribar a la mesa electoral dins de l’horari, es “podrà recordar la pròrroga pel temps que estimi necessari”. Les Juntes Electorals Provincials, finalment, van desestimar ambdues sol·licituds.

Els Mossos d’Esquadra asseguren que la recerca està oberta i que de moment es descarta el sabotatge

Segons han exposat des d’Adif a Maldita.es, cap a les 4 de la matinada del 12 de maig, es va detectar un robatori de cable de coure a l’estació de Montcada Bifurcació que va provocar un incendi en instal·lacions, cablejat i comunicació. A més, segons expliquen, també es van registrar dos incendis més en dos túnels. 

Després de conèixer-se la incidència, van començar a circular continguts a les xarxes assegurant que es tractava d’un “sabotatge” i una “topinada” per impedir que la gent pugui votar en les eleccions autonòmiques catalanes del 12 de maig, però sense aportar cap mena de prova.

Sobre aquest assumpte, els Mossos d’Esquadra han afirmat que la recerca continua oberta i que, de moment, es descarta que es tracti d’un sabotatge. Expliquen que la principal línia de la recerca és “un robatori de coure”

No és la primera vegada que es difonen continguts que assenyalen un sabotatge dels transports durant unes eleccions. En els comicis generals del 23-J, també va circular una teoria sense proves que assegurava que Pedro Sánchez i el govern espanyol havien interromput la sortida de trens de València per impedir el vot. 

Adif i Renfe asseguren que s’està treballant per solucionar-ho i que aquest tipus d’incidències ja s’han produït més vegades

Adif, que s’encarrega de les instal·lacions, afirma a que s’està treballant per recuperar la circulació de trens, però afegeixen que és difícil establir una previsió de quan podrà restablir-se la normalitat al servei. 

A més, han comunicat quines són les estacions que es troben tancades al públic per evitar aglomeracions i desviar als viatgers a mitjans de transport alternatius. Des d’Adif, asseguren, no és la primera vegada que es produeixen incidències d’aquestes característiques en “altres punts de la xarxa”. 

D’altra banda, des de Renfe, que ofereix el servei de trens, asseguren que s’han posat serveis d’autobusos “en les línies en les quals és possible”. Afirmen que les línies en les quals s’ha habilitat aquest servei són les R2, l’R4 i l’R8. A més, diuen que a l’R3 “no s’està circulant i no es poden posar autobusos”. 

Sobre el motiu de la incidència, deriven a Mossos i a Adif, però asseguren que en el que va de 2024, s’han registrat “46 jornades amb robatori de cable, 32 d’elles en la zona de Barcelona”. 

ERC i Junts van demanar una ampliació de la jornada electoral

Esquerra Republicana de Catalunya va anunciar a través de les seves xarxes socials que havia demanat una ampliació de la jornada electoral en aquelles zones on més havia afectat la incidència de Rodalies. 

Junts per Catalunya va ser un altre dels partits que va sol·licitar, mitjançant un comunicat oficial a través de les seves xarxes socials, una ampliació de la jornada electoral “a tota Catalunya pel caos de Rodalies”. 

Des de la Junta Electoral Central es va traslladar la petició a les Juntes Electorals Provincials que “només excepcionalment”, en aquells casos en els quals es disposi de dades que demostrin que no es comptava amb mitjans alternatius per poder arribar a la mesa electoral dins de l’horari, es “podrà recordar la pròrroga pel temps que estimi necessari”. Els òrgans provincials, finalment, van desestimar ambdues sol·licituds.