No hi ha quatre treballadors de l’Aemet que hagin afirmat que “Espanya està essent ruixada des d’avions”

Es tracta d’una desinformació que circula des del 2014 arrel d’una pregunta fet per l’aleshores euordiputat Ramon Tremosa


Està circulant per xarxes socials un missatge que afirma que quatre treballadors de l'Agència Estatal de Meteorologia (Aemet) d'Espanya “han confessat que Espanya està sent ruixada íntegrament des d'avions que escampen per l'atmosfera diòxid de plom, iodur de plata i diatomita” per a modificar el clima. És FALS. Cap treballador de l'agència meteorològica ha dit tal cosa de manera oficial i tampoc hi ha proves que ho hagi fet a títol personal, ni que a Espanya hi hagi avions ruixant aquests productes químics, com ja hem explicat.

“Quatre treballadors de l'Agència Estatal de Meteorologia d'Espanya han confessat que Espanya està sent ruixada íntegrament des d'avions que escampen per l'atmosfera diòxid de plom, iodur de plata i diatomita. L'objectiu és allunyar les pluges i permetre que pugin les temperatures, la qual cosa crea un ambient climàtic estiuenc per al turisme”.

Certs grups de Telegram s'estan fent ressò en les últimes setmanes d'aquest rumor, al costat del qual adjunten un enllaç a una pàgina del Parlament Europeu de 2015 en la qual Ramon Tremosa, actual diputat de Junts per Catalunya en el Parlament català, que en aquells dies ostentava el càrrec d'eurodiputat, preguntava per aquesta qüestió.

No obstant això, tal com ha indicat el propi Tremosa a Verificat per correu electrònic, va fer “la pregunta a petició de diferents col·lectius agraris i ramaders de Catalunya, sense tenir cap evidència prèvia, per a veure si la Comissió Europea sabia alguna cosa o tenia alguna informació”.

La resposta que va rebre per part de la Comissió Europea, redactada pel Comissari europeu de Medi Ambient, Assumptes Marítims i Pesca, Karmenu Vella, va ser que no havien rebut “cap informe de meteoròlegs espanyols demanant que s'adoptés una postura sobre l'assumpte”, i que l'organisme “ha investigat la qüestió amb les autoritats espanyoles, i no ha trobat cap prova de les al·legacions en relació amb un pla de geoenginyeria militar per a canviar el clima a Espanya”.

Des de llavors fins ara, aquesta intervenció del polític català ha estat utilitzada (obviant la resposta) per a reforçar el discurs a favor de l'existència de chemtrails, uns suposats deixants químics que, segons algunes teories de la conspiració, escampen els avions: “El rumor és recurrent, surt des de 2014 de tant en tant a la palestra”, indica a Verificat Rubén del Campo, meteoròleg i portaveu de l'Agència Estatal de Meteorologia (Aemet). “No obstant això, cap meteoròleg de l'Aemet ha confessat que hi hagi avions escampant per tota Espanya substàncies per a limitar les precipitacions”, afegeix.

La ciència amagada rere dels deixants

Les primeres especulacions sobre els deixants d'avions es remunten, segons una revisió publicada en la revista Geographical Journal, a la fi de la dècada de 1990, quan es deia que “els deixants químics, escampats per flotes d'avions de reacció en elaborats patrons de trames creuades, estan provocant especulacions i emmalaltint a la gent en tot els Estats Units”.

Els deixants que s'observen en el cel després del pas d'un avió no són fumigacions, sinó partícules d'aigua en forma de cristalls de gel, que es veuen més o menys en funció de les condicions atmosfèriques.

Segons un estudi de la Universitat de Califòrnia de l'any 2016, 76 experts en química atmosfèrica i geoquímica van concloure que no hi ha cap evidència sobre l'existència d'un programa atmosfèric secret a gran escala.

La diferència entre els chemtrails i els contrails

Un altre missatge que està cobrant força és el que afirma que les icones de nuvolositat en les prediccions de l'Aemet indiquen en realitat la previsió de chemtrails: “Quan mires la previsió del temps en una localitat i un dia en concret, i posen unes ratlles davant del sol, ja se sap que fumigaran aquesta zona”. És FALS. L'agència meteorològica no indica fumigacions, sinó bandes de nuvolositat, i que hi hagi una coincidència entre unes certes prediccions meteorològiques i la proliferació de deixants de condensació té sentit, perquè la formació d'aquestes marques depèn principalment de les condicions atmosfèriques.

La temperatura ambiental, la humitat atmosfèrica i l'altitud a la qual planeja l'avió que les forma marquen la probabilitat de veure més o menys deixants de condensació o contrails.

Trucs per a predir deixants de condensació

En aquest article en el qual analitzem contrails albirats a Catalunya ja vam explicar en profunditat com, si l'atmosfera estava seca, no hi hauria deixant de condensació. Una manera d'entendre el procés físic és fixar-se en les condicions ambientals en les quals té lloc el baf: si no hi ha humitat i/o si hi ha molt de vent, és bastant probable que sigui difícil generar-lo.

Una tècnica per a saber quan és més probable veure deixants de condensació és fixar-se en el cel: quan aquest és completament blau, els deixants es veuran amb menor freqüència, mentre que si està blanquinós és més probable veure-les. Per tant, quan l'atmosfera està humida i s'ha creat un deixant de condensació llarg i, a més, hi ha poc vent o és molt feble, aquesta durarà més, fins a 24 hores.