L’impost mínim complementari europeu no afecta empreses que facturin menys de 750 milions d’euros
Espanya compta des del 2022 amb un mínim del 15% de l’Impost sobre Societats per a empreses que facturen més de 20 milions
Espanya compta des del 2022 amb un mínim del 15% de l’Impost sobre Societats per a empreses que facturen més de 20 milions
Què s’ha dit?
Que mentre els països que han signat l’acord de l’OCDE aplicaran l’impost mínim complementari a multinacionals que facturin més de 750 milions d’euros, Espanya l’aplicarà a empreses de més de 20 milions d’euros.
Què en sabem?
Que Espanya ha fixat un tipus mínim global del 15% a l’Impost sobre Societats als grups d’empreses multinacionals i nacionals amb una facturació anual igual o superior als 750 milions d’euros que tinguin una matriu o filial a la Unió Europea.
Santi Rodríguez, diputat del Partit Popular al Congrés dels Diputats, va dir en una entrevista el 21 de novembre a Els Matins de 3Cat (minut 3:01) que mentre l’OCDE (Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic) ha acordat aplicar l’impost mínim complementari del 15% a les multinacionals que facturin més de 750 milions d’euros, a Espanya s’aplicarà a les que facturin més de 20 milions.
És VERITAT A MITGES. Espanya compta amb un mínim del 15% de l’Impost sobre Societats per a les empreses que facturen més de 20 milions d’euros des de l’any 2022, però el nou impost complementari europeu s’aplicarà a aquelles amb un import net de la seva xifra de negocis consolidada igual o superior a 750 milions d’euros. Es tracta, per tant, de tributs diferents.
“Mentre que en els 140 països que han signat aquest acord de l’OCDE aquest impost mínim complementari s’aplicarà a les multinacionals que facturin més de 750 milions d’euros, a Espanya això passarà en aquelles empreses que facturin més de 20 milions d’euros“
Santi Rodríguez, diputat del Partit Popular al Congrés dels Diputats
Des de Verificat hem preguntat al Partit Popular en quina informació es va basar Rodríguez per a fer aquesta afirmació. Segons expliquen, es va basar en l’article 30 bis de la Llei de l’Impost Sobre Societats. Aquesta regulació, en vigor des del 2022, estableix un mínim del 15% de tributació per a empreses amb una base imposable d’almenys 20 milions d’euros, però no correspon a l’impost complementari que mencionava el diputat.
L’impost complementari
Segons el projecte de llei, l’impost complementari, que deriva d’una directiva europea, entrarà en joc quan la tributació efectiva d’un grup multinacional o estatal de gran magnitud sigui inferior al 15%. El percentatge es calcula a cada territori en què treballa una entitat. L’import de l’impost serà el que sigui necessari per assolir el mínim del 15% a cada jurisdicció que no el compleixi (pàgina 7). És a dir, per exemple, si una empresa té una filial a un país on tributa un 5%, haurà d’abonar un 10% del benefici d’aquesta filial a les arques espanyoles.
En aquest sentit, l’impost europeu preveu tres tipus d’aplicacions complementàries entre si: primer en l’àmbit nacional, per assegurar que les empreses en territori espanyol compleixin la tributació mínima del 15%. Aquest tribut és diferent de l’exigit per l’Impost sobre Societats, ja que es calcula sobre el resultat comptable ajustat, mentre que l’impost de societats es determina sobre la base imposable.
En segon lloc, l’impost complementari primari, que s’aplicarà a les empreses que tenen la seva matriu a Espanya, però que reben ingressos de filials a l’estranger on tributen menys del 15%. En tercer lloc, l’impost complementari secundari, que no recau en la matriu sinó en les filials ubicades a Espanya que no assoleixen l’import mínim mencionat (pàgina 8).
Un cop aprovat, l’impost s’aplicarà amb efecte retroactiu a l’exercici del 2024 als negocis de 750 milions d’euros en endavant, en, almenys, dos dels darrers quatre exercicis immediatament anteriors. La finalitat d’aquesta regulació és evitar les diferències de tributació entre les empreses nacionals i aquelles amb presència internacional (pàgines 7 i 8).
L’impost no implicarà una doble imposició
Tal com indica el projecte de llei, l’Impost Complementari pretén garantir un nivell mínim global d’imposició per a tots aquells grups multinacionals i nacionals que tributin per sota del 15% establert (pàgina 6). Per tant, l’objectiu és que aquest impost ajudi a arribar a aquest percentatge, sense establir una doble imposició en el cas que ja assoleixin aquest 15% (pàgina 33).