Ni contaminen més, ni s’incendien amb major facilitat: la desinformació sobre els vehicles elèctrics ressuscita en la campanya a les europees

Les narratives, virals des de fa anys, revifen en el marc de les eleccions al Parlament Europeu

Les narratives, virals des de fa anys, revifen en el marc de les eleccions al Parlament Europeu

Un vehicle elèctric carregant-se al carrer.
,

Què s’ha dit?

Que els vehicles elèctrics contaminen més que els de combustió, i que és més fàcil que pateixin incendis.

Què en sabem?

La contaminació es pot referir a un ampli ventall de coses. No hi ha evidència sòlida que el vehicle elèctric contamini més que el de bezina o dièsel, a excepció de l’alliberament de substàncies tòxiques pels humans. Quant a emissió de gasos amb efecte d’hivernacle, en general les seves emissions són menors. Tampoc és cert que s’incendiïn més. De fet, la poca recerca al respecte apunta a un menor nombre d’aquest tipus d’incident.

L’incendi d’un autocar a Barcelona ha llançat desenes de missatges a xarxes socials que asseguraven que era elèctric. Rere aquesta idea falsa -el vehicle funcionava amb dièsel-, s’amaga una narrativa contrària a l’electrificació de la mobilitat, assegurant que cotxes i autobusos elèctrics són més perillosos i contaminen més que els de combustió. Els missatges que reprodueixen aquestes idees són constants a xarxes, però guanyen pes en context electoral: els fact-checkers europeus han publicat més de 20 verificacions al respecte des de principis d’any, concentrades especialment en els darrers dos mesos.

Entitats espanyoles, italianes, belgues, hongareses, polaques, eslovaques o albaneses, entre altres, han verificat aquests discursos que, mitjançant desinformació, recelen de la implantació dels vehicles elèctrics. La seva feina es pot consultar al portal Eu24Elections, on més de 40 fact-checkers treballem de la mà per combatre les mentides i enganys en marc electoral. Una implantació que, per contra, des de la Unió Europea es percep clau per tal de reduir definitivament les emissions del transport de carretera, que pràcticament no han baixat en els darrers 20 anys.

Els vehicles elèctrics no contaminen, en general, més que els de combustió

Els missatges a xarxes que asseguren que els cotxes elèctrics contaminen més que els de benzina o dièsel són comuns. La narrativa fa anys que corre per xarxes socials, tant a Espanya com a la resta d’Europa i del món. Plataformes de verificació estatunidenques, espanyoles, europees i llatinoamericanes han adreçat la qüestió, que ha revifat arran de les eleccions al Parlament Europeu.

Fins i tot hi ha qui ha arribat a posar xifres concretes, assegurant que contaminen 1.000 o 1.850 vegades més que els de combustió, la qual cosa és falsa. La darrera xifra, de fet, es basa en una mala interpretació d’un estudi elaborat per Emissions Analytics, tal com explica AFP, membre com Verificat de la International Fact-Checking Network (IFCN). El treball comparava en realitat les emissions de partícules contaminants dels tubs d’escapament i de les rodes, independentment del tipus de vehicle, i trobava que les de les rodes eren molt superiors. Els autors explicaven a AFP que la troballa apunta a la necessitat d’adreçar aquesta problemàtica, però no serveix per comparar uns i altres vehicles.

Però més enllà d’això, què vol dir que els vehicles elèctrics contaminin més? La contaminació es pot referir a un ventall molt ampli d’impactes en el medi ambient: des de l’emissió de gasos amb efecte d’hivernacle fins a la pol·lució de les aigües, els sòls i l’aire (per òxids de nitrogen o partícules en suspensió, per exemple), passant per la contaminació acústica. Els missatges tan genèrics són complexos d’abordar, però podem analitzar la narrativa fixant-nos en cada cas particular.

Els gasos amb efecte d’hivernacle és l’àmbit més estudiat. Per fer comparacions vàlides cal tenir en compte tot el cicle de vida del vehicle: des de l’extracció de matèries primeres fins a la seva gestió com a residu. Els vehicles elèctrics tenen unes emissions superiors en la seva fabricació, que es compensen a mesura que passen els quilòmetres recorreguts. Després de quatre anys, de mitjana, ja són més eficients que els vehicles de benzina o dièsel, segons explica a Verificat Olga Alcaraz, membre de l’Institut de Recerca Universitària per a la Ciència i Tecnologia de Sostenibilitat (CITES) a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).

Ara bé, cal remarcar que les emissions associades als vehicles elèctrics depenen dels vehicles concrets que comparem i del mix energètic del país on es condueixi, és a dir de si l’electricitat ve de fonts renovables o no renovables. Els estudis més recents apunten que, en la majoria de països europeus —entre ells Espanya, on la meitat de l’electricitat del 2023 va tenir origen renovable—, i nord-americans, són inferiors a les dels seus equivalents que funcionen amb dièsel.

Extreure conclusions sobre la resta d’impactes ambientals és més complicat, perquè la recerca científica és limitada. Una revisió d’estudis de l’Agència Europea del Medi Ambient (EEA) apunta que el vehicle elèctric pot contribuir a millorar la qualitat de l’aire localment a les ciutats perquè elimina les emissions dels tubs d’escapament. Ara bé, si l’origen de l’electricitat no és renovable, aquesta pol·lució pot traslladar-se allà on es produeix l’energia. Sigui com sigui, la pol·lució generada pel fregament dels frens amb les rodes no es redueix amb el canvi de vehicle.

La contaminació acústica millora a velocitats baixes, per sota dels 30 km/h, però és similar a velocitats superiors. Amb la pol·lució de l’aigua i el terra la cosa és encara menys clara: els estudis científics són pocs i contradictoris, de manera que no hi ha una evidència definitiva de quin tipus vehicle té un impacte superior. La investigació sobre l’alliberament de substàncies tòxiques pels humans al medi ambient també és reduïda, però sí que apunta més clarament en un major risc dels cotxes elèctrics.

Reduir el parc automobilístic com a prioritat

De vegades, els missatges que promouen la implantació del vehicle elèctric també són enganyosos perquè el plantegen com a una solució única per combatre el canvi climàtic i la contaminació, quelcom allunyat de la realitat. L’electrificació del parc automobilístic és una de les mesures per descarbonitzar el transport, però “si l’objectiu és reduir les emissions, el que és absolutament necessari és reduir el nombre de cotxes que tenim en circulació”, apunta Alcaraz.

El mateix passa amb la contaminació de l’aire per partícules fines i òxids de nitrogen. “A nivell de contaminació atmosfèrica el més important és controlar l’emissió”, exposava el 2023 a Verificat Eva Gallego, doctora en Ciències Ambientals i investigadora del Laboratori del Centre de Medi Ambient de la UPC.

Malgrat això, cada cop hi ha més vehicles en circulació a Espanya. Les expertes conclouen que la implantació del vehicle elèctric no serviria de res si totes les famílies passen de tenir un cotxe a tenir-ne dos o tres. “Tot el que guanyem en eficiència ho perdem en volum”, sentencia Alcaraz.

Els incendis suposadament impossibles d’apagar

“Una col·lisió de dos vehicles elèctrics és una explosió assegurada inapagable”, assegura un vídeo de Facebook compartit 26.000 vegades i amb més de 40.000 m’agrada. La narrativa que els cotxes elèctrics s’incendien fàcilment i que aquests focs són gairebé impossibles d’apagar també és comuna a X (abans Twitter) i TikTok, i apareix cada cop que es viralitza el vídeo d’un vehicle en flames, tot i que en moltes ocasions ni tan sols es tracti d’un cotxe elèctric. Però què en té de cert, aquesta narrativa?

Una revisió dels incidents realitzada per un equip de treball de la Comissió Europea va situar el risc d’incendi dels vehicles elèctrics en 25,4 de cada 100.000 cotxes venuts, una xifra similar a la que dona l’asseguradora internacional AutoinsuranceEZ pels Estats Units. La probabilitat és menor que pels cotxes de combustió interna, els que funcionen amb benzina o dièsel, segons l’asseguradora i un estudi suec. Tanmateix, la quantitat de vehicles elèctrics en circulació encara és petita, per la qual cosa l’efecte pot ser una infraestimació.

A Catalunya, ara com ara, “el nombre d’incidents encara no és rellevant”, indicava a Verificat el maig de 2022 Lluís Mendo, sergent responsable de Salvament d’Accidents de trànsit de Bombers de la Generalitat. El vehicle elèctric “és una tecnologia nova que té unes característiques molt determinades, però no té per què ser més insegura que les altres”, assegura el sergent, per a qui la novetat explicaria l’alarma a xarxes socials. Raona que, d’haver utilitzat sempre un vehicle elèctric, si ara canviéssim “i posem sota el seient 80 litres de gasolina, segurament tothom estaria molt alarmat”.

I són inextingibles, els focs? Això tampoc és precís. El bomber explica que durant la fase més activa del foc, l’incendi d’un vehicle elèctric es gestiona de la mateixa manera que qualsevol altre, donat que les característiques són similars. Ara bé, per extingir-lo completament cal més aigua, explica a Verificat el Mincotur, i un cop apagat completament la bateria s’ha de gestionar d’una manera especial, perquè si hi queda energia dins, l’incendi pot reiniciar-se en qualsevol moment, detalla Mendo.

És per això que, segons assenyala el sergent, els bombers reben una formació específica tant en la fase d’accés al cos com quan promocionen per a ser comandaments. Les declaracions de l’expert i del ministeri coincideixen amb el que indiquen dos grans estudis publicats al respecte, un de suís i un altre de nord-americà. Aquests treballs recalquen, a més a més, que els focs dels vehicles elèctrics contenen tòxics diferents dels de combustió interna, però que la seva perillositat és similar.

Aquest article forma part d’un projecte col·laboratiu de més de 40 organitzacions liderat per la European Fact-Checking Standards Network per combatre la desinformació sobre les eleccions europees de 2024. Pots conèixer-ne més a elections24.efcsn.com