L’Observatori Europeu de la Desinformació (EDMO) publica una guia d’iniciatives efectives d’Alfabetització Mediàtica

Com a part de l’EDMO, Verificat dona suport a la proposta i ja aplica la guia en els seus projectes educatius

Com a part de l’EDMO, Verificat dona suport a la proposta i ja aplica la guia en els seus projectes educatius

Amb motiu de la celebració de la Setmana Mundial l’Alfabetització mediàtica i informacional (AMI), l’Observatori Europeu de la Desinformació (EDMO) ha publicat dotze principis per a iniciatives que treballen l’AMI a partir de l’aportació i l’experiència de més de 100 professionals de més de 50 països. 

L’EDMO és un centre de col·laboració entre verificadors de dades, acadèmics i altres parts interessades com mitjans de comunicació, experts en alfabetització mediàtica o responsables polítics per treballar conjuntament contra la desinformació. Les directrius apunten a ser una guia per a totes les iniciatives que busquen promoure i treballar amb l’AMI. L’Observatori especifica que l’educació mediàtica no és només una qüestió de combatre la desinformació, sinó que inclou totes les habilitats tècniques, cognitives, socials, cíviques i creatives que permeten accedir i relacionar-se amb la informació críticament

No existeix una fórmula única que pugui descriure tots els projectes, però, en essència, una bona iniciativa AMI empodera, promou una comprensió crítica de l’ecosistema mediàtic i es basa en l’evidència científica. Com a part de l’EDMO, Verificat dona suport a la proposta i ja aplica aquesta guia en els seus projectes educatius. 

El projecte Desfake busca convertir els centres educatius en espais de confiança on promoure l’anàlisi crítica de la informació amb una perspectiva dialògica i socioemocional. A través de formació al professorat, la creació de continguts de qualitat sobre alfabetització mediàtica informacional i l’acompanyament als centres educatius, l’objectiu de Desfake és promoure entre els infants i els adolescents una aproximació crítica als reptes de l’era digital. 

D’altra banda, la beca Teen Fact-Checking Network (TFCN) ofereix als joves d’entre 15 i 19 anys la possibilitat de formar part d’una xarxa mundial per lluitar contra la desinformació a les xarxes socials. No només es tracta de donar als becats l’oportunitat d’aprendre com funciona una redacció de fact-checking, sinó també de compartir les seves verificacions a xarxes i, d’aquesta manera, oferir al públic jove informació veraç i de qualitat. 

L’aposta de Verificat no engloba només la població més jove, projectes com Seniors United against Misinformation (SUM), una iniciativa europea destinada a capacitar persones de més de 65 anys per desenvolupar una comprensió segura i crítica de la informació en l’era digital. SUM és una iniciativa inclusiva i accessible que es basa en l’aprenentatge entre iguals, formant els participants perquè ells mateixos puguin compartir aquests coneixements. 

Les directrius de l’Observatori Europeu de la Desinformació subratllen la importància de projectes que promoguin l’AMI per oferir a la ciutadania les eines necessàries per interpretar, analitzar i relacionar-se críticament amb la informació. Iniciatives com Desfake, la Teen Fact-Checking Network o SUM demostren que l’AMI empodera diferents col·lectius, des de joves fins a persones grans.