Les imatges antigues de gent omplint el carro al supermercat que es publiquen descontextualitzades com si fossin actuals

La fotografia d’un carro de supermercat ple de gelatines i flams no és actual: les primeres publicacions que hem trobat són del març del 2020, just abans del confinament


Què s’ha dit?

En els últims dies, s’han difós imatges a Twitter i Facebook de gent comprant massivament als supermercats davant el suposat risc de desproveïment a conseqüència de les aturades convocades pel sector del transport.

Què en sabem?

Entre les publicacions que circulen a les xarxes socials, algunes imatges estan descontextualitzades o desactualitzades.

En els últims dies, s'han difós imatges a Twitter i Facebook de gent comprant massivament als supermercats davant el suposat risc de desproveïment a conseqüència de les aturades convocades pel sector del transport. Entre les publicacions que circulen a les xarxes socials, algunes imatges estan descontextualitzades o desactualitzades.

La imatge d'una dona amb desenes de flams circula des de com a mínim 2020

A Facebook i a Twitter ha circulat una fotografia d'un carro de supermercat ple de gelatines i flams. La piulada més viral que hem trobat suma més de 5.000 retuits i 17.000 m'agrada: "Jo vaig pensar que la pandèmia ens farien [sic] millors persones, però ja veuen l'estupidesa i l'egoisme de vegades no tenen límit".

És fake. Les úniques referències que hem trobat de la foto es troben el 13 de març del 2020, a les portes de l'estat d'alarma i del confinament que es va decretar a Espanya. Un article de The Huffington Post del 14 de març va recollir algunes de les piulades que van compartir la fotografia.

És difícil destriar quin va ser el primer usuari a compartir la foto en aquestes dates. La que va tenir més repercussió va tenir 14.000 retuits i 45.000 likes. La majoria de les publicacions que hem trobat contenen la mateixa imatge, de les mateixes proporcions i amb les cares dels clients tapades amb una taca de color groc. Tot i això, un usuari va penjar la imatge sense retallar i a la part superior es veu un rètol de "fruita". Aquest cartell, juntament amb els altres elements que es veuen a la foto, indica que és un establiment de Mercadona. A una foto de Google Maps d'un Mercadona de Barcelona es veu el mateix cartell.

La foto de carros plens de iogurts és d'almenys 2011

També s'ha viralitzat una fotografia d'un Carrefour (s'aprecia el logotip de la cadena al fons de la imatge) on es veuen carros de la compra plens de iogurts. "Danone ha anunciat que hi haurà desproveïment. Què faig? Ah, d'acord. Vaig a comprar Danones per tenir fins al 2026", diu el missatge que acompanya aquesta foto

També és fake. És una foto desactualitzada que es va publicar fa anys. La referència més antiga que hem trobat és de 2011, el logotip de Danone és antic i la gent que apareix no porta mascareta.

La pàgina desmotivaciones.es va publicar el juny del 2011 un mem amb la fotografia retallada d'un dels carros plens de iogurts. El febrer de 2018, un article d'Economia Digital Galícia també contenia la imatge, que va tornar a aparèixer al mateix mitjà el setembre de 2021. Per tant, la foto no és actual.

Altres elements que proven que és una imatge antiga

Més enllà d‟aquestes dues proves, hi ha altres elements que mostren que la imatge és antiga.

En primer lloc, el logotip de Danone que apareix als iogurts és el que va tenir la marca entre 1993 i 2005, com consta a les pàgines 1000marcas.net i logos-marcas.com. El logotip que veiem a la foto té una "franja ondulada vermella a la part inferior". Actualment, el logotip consta del nom de la marca de color blau fosc i la fina línia vermella en forma de somriure.

A més, al cartó dels iogurts es veu una campanya publicitària amb una imatge de Les tres bessones, una sèrie de contes i dibuixos animats creats per Roser Capdevila, i el títol "Comença l'aventura a casa". Es tracta d'una campanya on la marca obsequiava el conte i el CD d'aquest programa als clients que reunissin una certa xifra de tapes de iogurts. Al vídeo de la campanya, disponible a YouTube (publicat pels usuaris Jose Gregorio Afonso Curbelo i PUBLICANAL), s'especifica per escrit que la promoció era vàlida de l'1 de març al 31 de maig del 2004.

Finalment, a la foto que ha circulat aquests dies els clients apareixen sense mascareta. Tot i això, el seu ús és obligatori en interiors a Espanya des del 20 de maig de 2020.