L’autocar incendiat a Barcelona era dièsel, no elèctric
L’autocar cobria una línia que només fan vehicles de combustió, segons explica l’empresa

L’autocar cobria una línia que només fan vehicles de combustió, segons explica l’empresa

Què s’ha dit?
Que l’autobús incendiat dimarts davant la Monumental, a Barcelona, era elèctric.
Què en sabem?
Que el vehicle era de combustió i funcionava amb dièsel.
Un post d’X (abans Twitter) compartit més de 1.600 vegades s’ha fet ressò de l’incendi d’un autocar de la companyia Moventis davant l’edifici de La Monumental, a Barcelona, tot assegurant que es tractava d’un vehicle elèctric. El portal Rambla Libre també ha compartit la seva suposada natura elèctrica. És FALS. L’autocar era de combustió i funcionava amb dièsel, segons ha confirmat a Verificat el departament de premsa de Seguretat, Prevenció i Convivència de l’Ajuntament de Barcelona.
Un autocar que es va incendiar davant la Monumental, a Barcelona, és elèctric
El departament ha confirmat que els Bombers de Barcelona van extingir durant la jornada de dimarts 28 de maig “l’incendi d’un autocar a Gran Via cantonada amb Marina”, de la qual cosa el cos també es va fer ressò a xarxes socials. La ubicació coincideix amb les imatges que han circulat del vehicle en flames, on s’aprecia l’edifici de la plaça de Braus de la Monumental de fons.

El departament de premsa de Moventia, el grup empresarial a què pertany Moventis, també ha confirmat en un correu que el vehicle que va cremar, i que feia el trajecte entre Mataró i Barcelona (línia 11.1), no era elèctric. De fet, cap dels autocars destinats a aquesta línia ho són, segons explica l’empresa.
“És molt estrany que hi hagi busos elèctrics interurbans”, apunten, “el model elèctric o híbrid és més comú en les flotes urbanes”. La raó principal per no fer servir aquests vehicles en “distàncies mitjanes o llargues”, expliquen, és l’autonomia.
No és el primer cop que les imatges d’un cotxe o autobús en flames s’associen fal·laçment a un vehicle elèctric. Ja el 2022 Verificat va desmentir una desinformació similar respecte d’un autobús parisí. Altres membres de la International Fact-Checking Network (IFCN) i la European Fact-Checking Standards Network (EFCSN), com Maldita o Newtral, també han fet comprovacions similars en el passat. Aquests posts, que busquen soscavar la confiança en la seguretat del vehicle elèctric, circulen constantment, i són una narrativa desinformativa important en el marc de les pròximes eleccions al Parlament Europeu.