L’autocar incendiat a Barcelona era dièsel, no elèctric
L’autocar cobria una línia que només fan vehicles de combustió, segons explica l’empresa
![Un autobús de la companyia Moventis cremat davant l'edifici de la Monumental, a Barcelona.](https://www.verificat.cat/wp-content/uploads/2024/05/moventis-bombers.jpg)
L’autocar cobria una línia que només fan vehicles de combustió, segons explica l’empresa
![Un autobús de la companyia Moventis cremat davant l'edifici de la Monumental, a Barcelona.](https://www.verificat.cat/wp-content/uploads/2024/05/moventis-bombers.jpg)
Què s’ha dit?
Que l’autobús incendiat dimarts davant la Monumental, a Barcelona, era elèctric.
Què en sabem?
Que el vehicle era de combustió i funcionava amb dièsel.
Un post d’X (abans Twitter) compartit més de 1.600 vegades s’ha fet ressò de l’incendi d’un autocar de la companyia Moventis davant l’edifici de La Monumental, a Barcelona, tot assegurant que es tractava d’un vehicle elèctric. El portal Rambla Libre també ha compartit la seva suposada natura elèctrica. És FALS. L’autocar era de combustió i funcionava amb dièsel, segons ha confirmat a Verificat el departament de premsa de Seguretat, Prevenció i Convivència de l’Ajuntament de Barcelona.
Un autocar que es va incendiar davant la Monumental, a Barcelona, és elèctric
El departament ha confirmat que els Bombers de Barcelona van extingir durant la jornada de dimarts 28 de maig “l’incendi d’un autocar a Gran Via cantonada amb Marina”, de la qual cosa el cos també es va fer ressò a xarxes socials. La ubicació coincideix amb les imatges que han circulat del vehicle en flames, on s’aprecia l’edifici de la plaça de Braus de la Monumental de fons.
![](https://www.verificat.cat/wp-content/uploads/2024/05/comparacio.png)
El departament de premsa de Moventia, el grup empresarial a què pertany Moventis, també ha confirmat en un correu que el vehicle que va cremar, i que feia el trajecte entre Mataró i Barcelona (línia 11.1), no era elèctric. De fet, cap dels autocars destinats a aquesta línia ho són, segons explica l’empresa.
“És molt estrany que hi hagi busos elèctrics interurbans”, apunten, “el model elèctric o híbrid és més comú en les flotes urbanes”. La raó principal per no fer servir aquests vehicles en “distàncies mitjanes o llargues”, expliquen, és l’autonomia.
No és el primer cop que les imatges d’un cotxe o autobús en flames s’associen fal·laçment a un vehicle elèctric. Ja el 2022 Verificat va desmentir una desinformació similar respecte d’un autobús parisí. Altres membres de la International Fact-Checking Network (IFCN) i la European Fact-Checking Standards Network (EFCSN), com Maldita o Newtral, també han fet comprovacions similars en el passat. Aquests posts, que busquen soscavar la confiança en la seguretat del vehicle elèctric, circulen constantment, i són una narrativa desinformativa important en el marc de les pròximes eleccions al Parlament Europeu.