L’acte sobre el vel islàmic a Sant Antoni (Barcelona) no promovia aquesta peça, sinó que explicava la seva història i denunciava el seu significat
Es tractava d’un acte explicatiu dels diferents tipus de vels islàmics a càrrec de l’Associació de Dones Pakistaneses de Barcelona. La presidenta de l’entitat va fer declaracions contràries al vel explicant que, per a ella, es tractava d’un símbol patriarcal.
Què s’ha dit?
Es va realitzar una “exposició de vels islàmics” al mercat de Sant Antoni de Barcelona i aquest acte promovia i normalitzava un element “misogin i vexatori”.
Què en sabem?
Es tractava d’un acte explicatiu dels diferents tipus de vels islàmics a càrrec de l’Associació de Dones Pakistaneses de Barcelona. La presidenta de l’entitat va fer declaracions contràries al vel explicant que, per a ella, es tractava d’un símbol patriarcal.
Ens pregunteu per diversos tuits en català i castellà que s'han fet eco en els últims dies d'un acte que es va realitzar el dissabte 17 de setembre en el mercat de Sant Antoni de Barcelona. Segons aquests missatges, es tractava d'una “exposició de vels islàmics” que promovia l'ús d'aquesta peça i normalitzava un element “misogin i vexatori”.
Els tuits que circulen en xarxes comparteixen imatges d'unes dones portant vel o burca damunt d'un escenari davant del mercat de Sant Antoni de Barcelona. Els missatges que acompanyen les fotografies afirmen que es tractava d'una “exposició de vels islàmics”, asseguren que aquest era un “exemple més de l'islamo-esquerranisme que està enfonsant a la segona ciutat d'Espanya” i adjunten etiquetes com “#SalvemCatalunya”, “#NoHijab” i “#ProuIslamPolític”.
L'acte formava part d'una jornada que les seves organitzadores qualifiquen de feminista i en la qual les dones que van participar van explicar la “història del hijab”. No obstant això, l'activitat va acabar amb una crítica a aquesta peça, que segons va dir la ponent Huma Jamshed, és un “símbol patriarcal”. Jamshed, que apareix en les fotos virals, ha reiterat en declaracions a Verificat que per a ella el vel és un símbol de “obediència a l'home”.
Per tant, l'acte no tenia com a objectiu normalitzar i promoure l'ús del vel, sinó explicar la seva història i denunciar el seu significat. Finalment, les dones que inicialment ho portaven posat li ho van acabar retirant, com es pot veure en aquest fil de Twitter i ha confirmat a Verificat una assistent del públic.
"Exposició de vels islàmics al mercat de Sant Antoni. "Feministes" europees organitzant actes per promoure i normalitzar un element misògin i vexatori. No, noies, no sou "feministes",… sou ISLAMISTES."
La història del hijab
Es tracta d'un acte que formava part de la Primera Trobada de Dones de Sant Antoni, “organitzat pel grup de dones i feminismes del barri” el 17 de setembre. Les dones que apareixen en les fotografies formen part de l'Associació Cultural Educativa i Social Operativa de Dones Pakistaneses (ACESOP) i van realitzar l'acte “Coneix la història del hijab” el dissabte a dos quarts de dotze del matí, segons consta en la programació de la jornada feminista.
La presidenta d'ACESOP, que apareix en les fotografies i parla en els vídeos, Huma Jamshed, ha explicat a Verificat que era un acte entre dones en el qual s'explicava la realitat sobre una peça que porten dones en moltes parts del món. “Igual que va haver-hi un acte sobre el sari, una peça hindú, nosaltres vam fer un acte sobre el vel”, assenyala Jamshed. Una assistent del públic amb la qual ha parlat Verificat, Rosie Williams, també ha dit que es va tractar d'un acte explicatiu sobre els diferents tipus de vel islàmic en què les cinc dones que van pujar a l'escenari es van posar els vels expressament per a la demostració.
En les fotografies i vídeos que una entitat feminista va publicar en un fil de Twitter sobre l'acte i també en les imatges que ha facilitat Rosie Williams a Verificat, es pot veure com en la primera imatge les cinc dones apareixen amb diferents tipus de vel i en la següent quatre d'elles surten amb el cabell al descobert.
És una “mentalitat patriarcal”
Posteriorment, en una ronda de preguntes, Huma Jamshed va respondre a qüestions sobre aquesta peça. Quan li van preguntar sobre la raó per la qual les dones musulmanes porten el cap cobert, la ponent va contestar que per a ella no es tracta d'una qüestió de religió ni de cultura, “és una mentalitat patriarcal, una manera de controlar a la dona”. També va comentar que ella “no depèn de ningú” i això li ha permès fer el pas de poder treure's el hijab. “Avui ningú em pot fer fora de casa […] i, si em passa alguna cosa, sé on puc anar a buscar refugi”, va explicar. Huma Jamshed ha expressat posteriorment a Verificat que es tractava de la seva opinió personal i ha reiterat que per a ella el vel significa un símbol de “obediència a l'home”.
La vocal de feminismes de l'Associació de Veïns de Sant Antoni, Rocío Vilaró, que va impulsar la jornada, va explicar a Twitter que “en aquesta activitat dones musulmanes van denunciar el patriarcat que opera a tot el món”. Respecte als missatges virals, Vilaró va afegir: “Alguns homes racistes han agafat aquesta imatge per a difamar”.
L'Ajuntament va donar suport a la jornada feminista
La trobada de dones del barri va ser impulsat per diferents col·lectius i entitats i va comptar amb tallers, activitats culturals, lectures, balls tradicionals i un debat sobre els reptes del feminisme, segons consta en la pàgina web de l'Ajuntament de Barcelona, que va donar suport a la iniciativa.
La jornada promovia una mirada intercultural i, per això, a més de l'Associació de Dones Pakistaneses, també van participar les entitats Indian Culture Centre i Dones de Bangladesh, segons la pròpia programació.
El debat del vel no té una única resposta
Existeixen diferents opinions sobre el significat del vel entre les pròpies dones musulmanes. La consultora de comunicació i activista Míriam Hatibi, per exemple, explicava en una entrevista de la Universitat Oberta de Catalunya en 2018 que “el vel cristal·litza la lluita entre el feminisme i la religió. Però existeixen moltes raons per a portar-ho”.
L'activista comentava que portar el vel no és ni feminista ni antifeminista, perquè “si s'entén com que part de la societat t'obliga a portar-ho no pot ser un vel feminista”, en canvi, “si és un vel que portes per pròpia decisió, per mil reflexions personals, per convicció, si un dia la convicció canvia i te'l treus, serà una decisió més”.