La Comissió Europea i Verificat llancen la primera Lliga de Verificació a Instagram
Es tracta d’un concurs destinat al públic jove i el premi serà un viatge a Brussel·les per conèixer les institucions europees amb creadors de contingut.
Es tracta d’un concurs destinat al públic jove i el premi serà un viatge a Brussel·les per conèixer les institucions europees amb creadors de contingut.
Avui comença la primera Lliga de Verificació, un concurs en línia que pretén conscienciar els joves de la necessitat de verificar la informació amb què es troben a les xarxes socials. Es tracta d’una iniciativa impulsada per la Representació de la Comissió Europea a Barcelona i Verificat.
Durant quatre setmanes es publicaran diversos vídeos sobre les principals narratives de desinformació climàtica, els discursos d’odi i també s’oferiran eines per detectar i desmentir les principals fal·làcies que circulen a Internet. Aquestes publicacions apareixeran als comptes d’Instagram dels perfils de la Comissió Europea a Barcelona, de Verificat i del seu compte educatiu, Desfake.
S’hi abordaran temàtiques relatives a la desinformació a les xarxes, com l’alfabetització mediàtica, el discurs d’odi i el negacionisme climàtic
Per participar en la lliga caldrà respondre les preguntes que es plantejaran a les stories d’aquests comptes, sempre relacionades amb els continguts dels vídeos publicats prèviament. Els dos usuaris que tinguin més encerts guanyaran un viatge a Brussel·les amb un grup de creadors de contingut catalans per conèixer les institucions europees de primera mà.
L’estratègia de la Comissió per combatre la desinformació a la xarxa
La Comissió du a terme diverses iniciatives per lluitar contra la desinformació, com ara la creació d’un observatori europeu independent –EDMO– que agrupa experts en diferents àmbits relacionats amb la desinformació a fi de combatre-la; o el Codi de bones pràctiques contra la desinformació, que han subscrit actors rellevants de la indústria per acordar les normes d’autoregulació contra la desinformació. A més, el Servei d’Acció Exterior de la Unió Europea ha creat el grup de treball EUvsDisinfo.
Els reptes de verificació es publicaran als comptes d’Instagram de la Representació de la Comissió Europea a Barcelona, Verificat i al seu compte educatiu, Desfake
Des del passat mes de febrer, la Llei europea de serveis digitals ja s’aplica a totes les plataformes i a tots els països de la UE. Aquest reglament té l’objectiu de crear un espai digital més segur on es respectin els drets fonamentals.
La Representació de la Comissió Europea a Barcelona ha promogut diferents accions per reforçar la resiliència dels ciutadans davant la desinformació com ara gimcanes, cursos per a secundària o la traducció d’una guia amb activitats per a docents. Pots trobar tota la informació, aquí.
Verificat i la xarxa de ‘fact-checkers’
Verificat és la primera i única entitat de verificació de fets de Catalunya reconeguda dins la International Fact-Checking Network (IFCN) i de la European Fact-Checking Standards Network (EFCSN), dues xarxes basades en la imparcialitat i independència dels seus membres verificadors, compromesos amb uns alts estàndards de metodologia, ètica i transparència per tal de servir millor a l’interès públic. Membre també de l’Observatori Europeu contra la Desinformació (EDMO), Verificat fa verificació de dades i l’aplica tant al discurs dels representants públics com al soroll que circula a través de les xarxes socials.
L’entitat està integrada per un equip neutral, independent i compromès amb la transparència, tant pel que fa a les seves fonts de finançament (donacions, subvencions i activitat comercial), com a la metodologia de treball. Verificat té el ple convenciment que el fact-checking ha de ser una activitat desvinculada dels interessos polítics i econòmics, per això cap membre de l’associació té vincles amb partits polítics o conflictes d’interès de cap mena.