La Comissió Europea i Verificat llancen la primera Lliga de Verificació a Instagram

Es tracta d’un concurs destinat al públic jove i el premi serà un viatge a Brussel·les per conèixer les institucions europees amb creadors de contingut.

Es tracta d’un concurs destinat al públic jove i el premi serà un viatge a Brussel·les per conèixer les institucions europees amb creadors de contingut.

Imatge Lliga de verificació
,

Avui comença la primera Lliga de Verificació, un concurs en línia que pretén conscienciar els joves de la necessitat de verificar la informació amb què es troben a les xarxes socials. Es tracta d’una iniciativa impulsada per la Representació de la Comissió Europea a Barcelona i Verificat.

Durant quatre setmanes es publicaran diversos vídeos sobre les principals narratives de desinformació climàtica, els discursos d’odi i també s’oferiran eines per detectar i desmentir les principals fal·làcies que circulen a Internet. Aquestes publicacions apareixeran als comptes d’Instagram dels perfils de la Comissió Europea a Barcelona, de Verificat i del seu compte educatiu, Desfake.

S’hi abordaran temàtiques relatives a la desinformació a les xarxes, com l’alfabetització mediàtica, el discurs d’odi i el negacionisme climàtic

Per participar en la lliga caldrà respondre les preguntes que es plantejaran a les stories d’aquests comptes, sempre relacionades amb els continguts dels vídeos publicats prèviament. Els dos usuaris que tinguin més encerts guanyaran un viatge a Brussel·les amb un grup de creadors de contingut catalans per conèixer les institucions europees de primera mà.

L’estratègia de la Comissió per combatre la desinformació a la xarxa

La Comissió du a terme diverses iniciatives per lluitar contra la desinformació, com ara la creació d’un observatori europeu independent –EDMO– que agrupa experts en diferents àmbits relacionats amb la desinformació a fi de combatre-la; o el Codi de bones pràctiques contra la desinformació, que han subscrit actors rellevants de la indústria per acordar les normes d’autoregulació contra la desinformació. A més, el Servei d’Acció Exterior de la Unió Europea ha creat el grup de treball EUvsDisinfo.

Els reptes de verificació es publicaran als comptes d’Instagram de la Representació de la Comissió Europea a Barcelona, Verificat i al seu compte educatiu, Desfake

Des del passat mes de febrer, la Llei europea de serveis digitals ja s’aplica a totes les plataformes i a tots els països de la UE. Aquest reglament té l’objectiu de crear un espai digital més segur on es respectin els drets fonamentals.

La Representació de la Comissió Europea a Barcelona ha promogut diferents accions per reforçar la resiliència dels ciutadans davant la desinformació com ara gimcanes, cursos per a secundària o la traducció d’una guia amb activitats per a docents. Pots trobar tota la informació, aquí.

Verificat i la xarxa de ‘fact-checkers’

Verificat és la primera i única entitat de verificació de fets de Catalunya reconeguda dins la International Fact-Checking Network (IFCN) i de la European Fact-Checking Standards Network (EFCSN), dues xarxes basades en la imparcialitat i independència dels seus membres verificadors, compromesos amb uns alts estàndards de metodologia, ètica i transparència per tal de servir millor a l’interès públic. Membre també de l’Observatori Europeu contra la Desinformació (EDMO), Verificat fa verificació de dades i l’aplica tant al discurs dels representants públics com al soroll que circula a través de les xarxes socials.

L’entitat està integrada per un equip neutral, independent i compromès amb la transparència, tant pel que fa a les seves fonts de finançament (donacions, subvencions i activitat comercial), com a la metodologia de treball. Verificat té el ple convenciment que el fact-checking ha de ser una activitat desvinculada dels interessos polítics i econòmics, per això cap membre de l’associació té vincles amb partits polítics o conflictes d’interès de cap mena.