‘Fact-checking’ amb adolescents: la beca TFCN amplia les seves fronteres a nous països d’Europa
Es tracta d’una col·laboració entre l’agència alemanya de premsa (dpa), Verificat i quatre entitats europees més de verificació de dades
Es tracta d’una col·laboració entre l’agència alemanya de premsa (dpa), Verificat i quatre entitats europees més de verificació de dades
Consells de nutrició, mems sobre la campanya electoral als Estats Units o novetats sobre Taylor Swift: fa temps que els adolescents obtenen gran part de la informació que consumeixen a TikTok, YouTube o Instagram, entre altres xarxes socials. Però no només hi troben entreteniment i notícies, sinó també desinformació difosa deliberadament.
En aquest context, la Beca Teen Fact-Checking Network (TFCN) es presenta com una solució perquè els joves aprenguin a comprovar les afirmacions amb què es topen i comparteixin els seus coneixements amb els seus companys a través de vídeos gravats i editats per ells mateixos. Aquest novembre, Verificat dona el tret de sortida a la tercera ronda del programa, en què deu joves d’arreu de l’Estat aprendran a verificar continguts digitals gràcies a la participació d’una redacció en línia durant quatre mesos.
“Aquesta beca pretén formar adolescents en la cerca d’informació fiable. Fer-ho en clau europea és fonamental i l’experiència en fact-checking i AMI de Verificat assegura l’èxit del programa”
Marc Masip, editor en cap de Verificat
“Treballem com en una redacció professional, simulant tot el procés periodístic: des de les propostes dels temes fins a les reunions de redacció i l’edició més rigorosa”, explica l’editor en cap de Verificat i coordinador de la beca, Marc Masip. “Això permet als joves organitzar-se i, alhora, aprendre el funcionament intern real del periodisme de qualitat”, reflexiona.
En aquesta redacció online, els participants investiguen continguts falsos o enganyosos que troben a les xarxes socials, que verifiquen amb l’ajuda de l’equip de fact-checking de Verificat i que, posteriorment, converteixen en vídeos per a Instagram i TikTok amb què contribueixen a oferir al públic jove informació veraç i de qualitat.
“Estem sobrecarregats d’informació i diàriament rebem inputs de moltes bandes”, admet Naiara Fernández, una de les joves becades durant la primera ronda. “Amb aquesta beca podem diferenciar quina és la informació que realment interessa i ser més crítics i conscients del que veiem a les xarxes socials”, conclou.
Ampliació de la xarxa a Europa
L’agència alemanya de premsa (dpa), en col·laboració amb Verificat i altres entitats de fact-checking, amplia ara el projecte a Europa. Creada inicialment als Estats Units el 2019 per MediaWise, una iniciativa de l’escola de periodisme estatunidenca Poynter Institute, la beca està també activa a Alemanya (amb dpa), Espanya (amb Verificat), l’Índia (Boom) o el Brasil (Lupa).
“Des que formem part de la Teen Fact-Checking Network, volem aplicar-la a Europa i aconseguir que més països s’hi sumin”, apunta Teresa Dapp, cap de fact-checking a la dpa. “Estic molt contenta que ara puguem posar-ho en pràctica. El compromís de molts adolescents és impressionant”, afegeix.
La TFCN amplia la seva xarxa al continent europeu gràcies a la col·laboració entre l’agència alemanya de premsa (dpa), Verificat i quatre entitats europees de fact-checking
“Aquesta beca pretén formar adolescents en la cerca d’informació fiable i donar-los eines perquè expliquin aquest procés a altres joves de la seva edat a través de les xarxes socials”, exposa Masip, i assevera: “fer-ho en clau europea és fonamental per fer arribar la feina dels més de quaranta fact-checkers continentals a un públic allunyat dels canals de comunicació tradicionals”. “L’experiència en fact-checking i alfabetització mediàtica i informacional de Verificat assegura l’èxit del programa”, conclou.
El Fons Europeu per a la Innovació en els Mitjans de Comunicació (FEIM) finança TFCN Europe durant 18 mesos. El concepte: en els tallers, els joves aprenen eines i trucs per desmentir la desinformació. Amb el suport de periodistes de cada entitat participant, produeixen de forma independent vídeos de verificació de fets per a les xarxes socials sobre afirmacions que trien lliurement. L’atenció se centra, principalment, en temes que preocupen els joves en la seva vida quotidiana.
En el marc d’aquest projecte, els socis a Espanya (Verificat), Bulgària (Factcheck.bg/Teach for Bulgaria), Àustria (BAIT/Digitaler Kompass), Finlàndia (Faktabaari), i Portugal (Poligrafo), així com l’agència alemanya de premsa, produiran també material didàctic per acompanyar els vídeos dels adolescents, de manera que puguin emprar-se en classes d’alfabetització mediàtica.