És enganyós afirmar que el transport aeri és “el que més contamina”, com diu Riba
La dada és certa per passatger i quilòmetre recorregut, però no en termes absoluts
La dada és certa per passatger i quilòmetre recorregut, però no en termes absoluts
Què s’ha dit?
Que el transport aeri és el que més contamina ara mateix.
Què en sabem?
La dada és certa per passatger i quilòmetre recorregut, però no ho és en termes absoluts, on el transport per carretera és el principal focus de contaminació.
Diana Riba, cap de llista de la coalició Ara Repúbliques a les eleccions del Parlament Europeu, ha afirmat en una entrevista a Els Matins de 3Cat (minut 13:55) que “el transport aeri és el que més contamina en aquest moment”. És ENGANYÓS.
Els avions són el mitjà de transport que més gasos amb efecte d’hivernacle emeten per passatger i quilòmetre recorregut, però no ho són en termes absoluts, on domina el vehicle terrestre. Tampoc és la principal font d’altres contaminants com els òxids de nitrogen o el material particulat, liderats en el sector del transport pel trànsit rodat.
“El transport aeri és el que més contamina en aquest moment”
Diana Riba, Ara Repúbliques
El sector del transport és el responsable del 25% de les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle a la Unió Europea. D’aquestes, el trànsit rodat n’és el principal emissor. Gairebé tres de cada quatre tones d’aquests gasos, un 72%, venen dels cotxes, furgonetes, camions i motocicletes.
El trànsit aeri, tant nacional com internacional, en canvi, suposa el 13% de les emissions del sector del transport, una proporció similar però lleugerament inferior al marítim (14%) i molt superior al tren (0,4%). Així ho conclou un informe de l’Agència Europea del Medi Ambient publicat el 2020, segons el qual Espanya va ser el país que més passatgers va transportar amb avió el 2019.
L’aviació, doncs, està lluny de liderar les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle del sector dels transports.
Sí que és el més contaminant per passatger
Si mirem les dades per passatger i per quilòmetre recorregut, en canvi, l’avió sí que s’erigeix en el mode de transport més perjudicial per al medi ambient. Les aeronaus emeten de mitjana 192 grams de CO₂ equivalent per cada quilòmetre recorregut i passatger transportat, mentre que els cotxes de dièsel o gasolina emeten 121 gCO₂/passatger i km, segons les dades de l’Institut per a la Diversificació i Estalvi de l’Energia del Ministeri de Transició Ecològica i Repte Demogràfic. Les motos són el tercer mitjà de transport més contaminant per persona.
I els altres contaminants?
En parlar de contaminació en general, Riba també podria estar-se referint a la pol·lució de l’aire. Tanmateix, les dades de l’Agència Europea del Medi Ambient tampoc li donen la raó en aquest sentit: el transport per carretera té més pes en l’emissió de diòxids de nitrogen, monòxid de carboni, carbó negre o material particulat (PM10 i PM2.5) que els altres mitjans de transport.
Pel que fa a la contaminació acústica, el dibuix és similar. L’aviació és el tercer contribuent europeu, per darrere del trànsit rodat i el transport ferroviari.
Verificat ha preguntat a l’equip de premsa de Diana Riba per l’origen de la seva afirmació, però en el moment de publicar aquesta verificació no havia rebut resposta.