Educar o regular: el primer Debat Verificat reflexiona sobre l’ús de les pantalles en infants i joves

Un equip de ‘fact-checking’ ha contrastat en directe les intervencions dels ponents gràcies a la feina prèvia d’anàlisi de més d’un centenar d’estudis acadèmics per garantir una discussió lliure de desinformació.

Un equip de ‘fact-checking’ ha contrastat en directe les intervencions dels ponents gràcies a la feina prèvia d’anàlisi de més d’un centenar d’estudis acadèmics per garantir una discussió lliure de desinformació.

De izquierda a derecha, Marina Fernández, Josep M. Ganyet, Daniel Ilzarbe, Montse Jiménez y Susana Quadrado. Al fondo, la mesa de verificación encabezada por Ares Biescas, junto a Marc Masip y Mariona Martínez (Mané Espinosa / La Vanguardia)
, ,

En els últims anys, ha crescut la preocupació sobre l’efecte de l’ús de les pantalles en infants i adolescents. Algunes institucions es decanten per la regulació i la prohibició dels mòbils en certes franges d’edat, com ara el Departament d’Educació i Formació Professional, que proposa eliminar aquests dispositius en tots els centres educatius a l’etapa obligatòria per al curs 2025-2026. Les posicions sobre la matèria són, però, diverses.

Amb l’objectiu de posar-hi llum i, sobretot, context i dades contrastades, Verificat i La Vanguardia van celebrar ahir “Pantalles: amenaça o eina educativa?”, el primer col·loqui del cicle Debats Verificats, moderat per la redactora en cap de Societat del diari, Susana Quadrado, i verificat en directe per un equip de fact-checking de Verificat encapçalat per la periodista Ares Biescas.

Els experts han debatut amb arguments prèviament verificats i davant la presència de representants del Govern i de la Comissió d’Educació del Parlament de Catalunya

Per il·lustrar la diversitat de lectures i punts de vista sobre la qüestió, el debat va comptar amb fins a quatre veus expertes per reflexionar entorn de decisions tan importants com quina hauria de ser l’edat per donar el primer mòbil a menors d’edat, com s’haurien d’implementar els dispositius a l’aula o quines estratègies col·lectives s’han de dur a terme per acompanyar i educar en l’alfabetització digital. Malgrat la disparitat d’opinions, tots ells van coincidir que cal crear espais lliures de mòbils tant en l’entorn familiar com als centres educatius.

Educar en l’ús del mòbil, prohibir-lo o endarrerir-lo? 

“Apostem per endarrerir l’entrega del primer mòbil al màxim possible, a partir dels 16 anys”, va assenyalar Marina Fernández, presidenta d’Adolescència Lliure de Mòbils. “És l’edat en què poden ser capaços de regular-se i de reaccionar davant de continguts inadequats”.

El 22% de les criatures de 10 anys ja té mòbil, una xifra que ascendeix fins al 96% quan s’arriba als 15 anys. En aquest escenari, com es pot combatre la pressió dels joves per tenir el primer smartphone? “Duent a terme un pacte social entre les famílies i comptant amb el suport de campanyes institucionals”, va advocar Fernández que, en qualsevol cas, va defensar que “cal educar des d’edats prematures sobre el seu ús”.

Les criatures d’entre 8 i 16 anys a l’Estat passen, de mitjana, 3 hores i 13 minuts al dia davant d’una pantalla entre setmana

Font: Estudi Pasos (2022), de la Fundació Gasol

Per la seva banda, Montse Jiménez, professora d’educació secundària, va posar sobre la taula quatre claus per garantir l’educació digital dels menors: “control, supervisió, acompanyament i autonomia”. “Tot i que les pantalles poden ser una amenaça en certs moments, també representen una poderosa eina educativa per a un entorn que els exigirà competències”. “Hem de traçar estratègies col·lectives perquè sols no podem, ni els centres educatius, ni les famílies. Ens cal el compromís dels polítics”, va manifestar davant la presència de membres del Govern, com la secretària de Millora Educativa, Pepín Beltrán, i les portaveus de la Comissió d’Educació i Formació Professional al Parlament, Gisela Navarro (PSC), Sònia Martínez (Junts) i Eva García (PP).

Conviure amb pantalles

“El repte és com reeducar a fer un ús raonable i saludable de les pantalles tenint en compte que no ens imaginem una vida sense elles”, va compartir Daniel Ilzarbe, psiquiatre infantil i de l’adolescència de l’Hospital Clínic i especialista en addiccions. “Els pacients que arriben a consulta tenen altres problemes associats, el mòbil no és l’únic”. “No existeixen criteris per diagnosticar addicció al mòbil”, va sentenciar.

Així, en quins contextos està justificat l’ús de dispositius electrònics? “Pantalles a classe, sí. Però, per a què? Hem digitalitzat les aules sense saber-ne el motiu”, va reflexionar Josep M. Ganyet, investigador especialitzat en intel·ligència artificial. “La societat ha sobreprotegit la infància en l’espai físic, però l’ha desprotegit en l’esfera digital”, va considerar.

El 22% de les criatures de 10 anys ja té mòbil, una xifra que ascendeix fins al 96% en els 15 anys

Font: Institut Nacional d’Estadística (INE)

Nombrosos estudis associen problemes d’aprenentatge i concentració amb el temps d’ús de les pantalles. “Encara que hi hagi correlació, no implica causalitat”, va advertir el psiquiatre del Clínic. Però la presidenta d’Adolescència Lliure de Mòbils va demanar: “Què més necessitem per treballar en mesures preventives?”. I va concloure la docent de secundària: “L’esforç ha de ser col·lectiu i educar en privacitat, respecte i autoestima dels menors”.

Debatre amb arguments contrastats

Per garantir la veracitat de les intervencions del debat i assegurar un espai de discussió lliure de desinformació, l’equip de fact-checking de Verificat va revisar més d’un centenar d’estudis acadèmics que sostenen el que els ponents van argumentar durant les seves intervencions, així com consultar les recomanacions d’ús de pantalles en infants i adolescents per part de diferents institucions referents en la matèria, com ara el Col·legi de Metges de Barcelona, l’Associació Espanyola de Pediatria, l’Organització Mundial de la Salut, o contrastat els informes emesos pel programa PISA, el centre ISEAK o l’avaluació dels Estudis Internacionals sobre Competències Digitals (ICILS, per les seves sigles en anglès), entre altres. 

L’equip de Verificat ha revisat més d’un centenar d’estudis acadèmics que sostenen el discurs dels ponents

Gran part del material consultat està recopilat en la pàgina Educació i pantalles, un portal digital elaborat específicament per a la preparació del primer Debat Verificat.