Pantalles: amenaça o eina educativa?
Oferim dades verificades sobre l’ús de pantalles per part d’infants i adolescents
a Catalunya, recopilem l’evidència científica més recent sobre el seu impacte i analitzem les polítiques
actuals en competències digitals.
Coordinació per Ares Biescas
Introducció
En els últims anys, ha crescut la preocupació sobre l’efecte de l’ús de les pantalles en infants i adolescents. Algunes institucions es decanten per la regulació i la prohibició dels mòbils en certes franges d’edat. Per exemple, la UNESCO demana que només hi hagi mòbils a les escoles quan clarament siguin una eina d’aprenentatge. En la mateixa línia es va posicionar l’informe del comitè de 50 experts del Govern espanyol per protegir els infants i adolescents de les noves tecnologies i que recomana zero pantalles fins als sis anys.
Tot i això, també s’ha posat sobre la taula la necessitat de formar a les generacions més joves en competències digitals. A més, el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya ha apostat per fer una inversió en tecnologia a les escoles amb el Pla d’Educació Digital de Catalunya (PDEC) des de l’any 2020.
Enmig del debat, han sorgit dubtes i mites que poden fer difícil una conversa informada. A Verificat us hem volgut oferir les principals dades i estudis sobre el tema.
Glossari
Pantalla: Superfície que permet visualitzar imatges i text de dispositius com la televisió, ordinador de taula o portàtil, telèfons intel·ligents, tauleta intel·ligent, consoles i polseres d’activitat.
Tecnologies digitals: Eines i recursos que transmeten, emmagatzemen, creen, comparteixen o intercanvien informació registrada en format electrònic mitjançant els dígits 0 i 1, i que poden ser llegits o manipulats mitjançant un dispositiu informàtic.
Competències digitals: Ús segur, crític i responsable de les tecnologies digitals per a l’aprenentatge, la feina i la participació en la societat.
Cost d’oportunitat: En el context del debat sobre pantalles i joves, es refereix a les activitats essencials pel desenvolupament dels infants, com l’esport o interaccions socials en persona, que es perden en dedicar temps als dispositius electrònics.
Interfície: Alguns investigadors proposen la paraula interfície per parlar de la relació amb les pantalles i el món digital. Així, per exemple, l’acadèmic Carlos Alberto Scolari proposa que la interfície és un lloc d’interacció amb un ecosistema interconnectat, en què els dispositius digitals no funcionen de manera aïllada, sinó que interactuen entre si.
Un projecte impulsat per:

Finançat per
