Centres Desfake: la clau per a una educació crítica en l’era de la desinformació

Parlem del projecte Centres Desfake: construint espais de confiança mediàtica

Parlem del projecte Centres Desfake: construint espais de confiança mediàtica

,

Desinformació, polarització, la lluita constant per la nostra atenció, teories de la conspiració, desconfiança en les institucions científiques… Tot això configura un panorama informatiu complex i ple de reptes. En aquest context, l’alfabetització mediàtica és clau per proporcionar als estudiants eines crítiques que els ajudin a analitzar fonts, detectar biaixos i comprendre com es construeixen els discursos digitals. Sense aquestes habilitats, tant els joves com nosaltres som més vulnerables a la manipulació i tenim més dificultats per participar activament en una societat democràtica basada en informació rigorosa.

Aquest trimestre hem començat una nova edició del projecte Centres Desfake i el professorat participant en la formació ha compartit les seves expectatives amb el projecte. 

Eva Miró, docent de l’especialitat d’orientació educativa de l’Institut Joaquima Pla i Farreras, va dir: “El tema de l’alfabetització mediàtica, la verificació de les fonts i de la informació, la detecció de biaixos… penso que són bàsics per treballar amb l’alumnat. El curs passat vaig estar fent amb l’alumnat de 4t el projecte Desfake, molt interessant i útil. Treballar aquests continguts a l’aula suposen tot un repte per estar actualitzats, per connectar amb l’alumnat i per cercar propostes efectives.” 

“Treballar aquests continguts a l’aula suposen tot un repte per estar actualitzats, per connectar amb l’alumnat i per cercar propostes efectives”

Eva Miró, docent de l’Institut Joaquima Pla i Farreras.

La Sílvia Saavedra, professora de Matemàtiques i Tecnologia de l’escola Avenç de St. Cugat del Vallès va posar el focus en la necessitat de formar l’alumnat i proporcionar-li eines per navegar el nou panorama informatiu: “Cal que l’alumnat tingui coneixements i habilitats que els permetin cercar, accedir i avaluar críticament el contingut informatiu que poden consultar cada dia.” 

Centres Desfake és una formació acreditada de 30 hores que busca un impacte ampli i sostenible i està dissenyat per aconseguir un canvi transformador al centre educatiu i convertir-lo en un espai de diàleg, reflexió i anàlisi crítica dels continguts digitals.

En plena era de la desinformació, l’alumnat demana formació en alfabetització mediàtica. Un grup d’adolescents de diferents centres i cursos van presentar el seu Manifest Estudiants Edtech Congress Barcelona 25 al congrés celebrat aquest any. Moltes de les preocupacions giren entorn la necessitat d’AMI. El manifest demana “consciència i educació sobre l’ús responsable de les tecnologies poden ajudar a mitigar els seus efectes negatius” i reclama una educació tecnològica “més enllà dels aspectes instrumentals”  per tal de “fomentar la creativitat i aprendre a solucionar els problemes i els reptes” de la vida professional i personal. 

“Consciència i educació sobre l’ús responsable de les tecnologies poden ajudar a mitigar els seus efectes negatius”

Manifest Estudiants Edtech Congress Barcelona 25

Els centres educatius són una peça clau en la construcció d’espais de confiança en un món ple de desinformació. Centres Desfake és una formació pionera, dissenyada per empoderar i preparar els docents per fer front als nous reptes que presenta l’era de la desinformació. Treballem amb l’alfabetització mediàtica com una eina per construir el pensament crític i, així, canviar la forma com ens relacionem amb la informació.

Aquest projecte sorgeix d’una prova pilot finançada amb 10 centres educatius de secundària de Catalunya que han proposat un equip impulsor format per 2-5 docents encarregats de liderar la implementació del projecte a cada centre.Vols conèixer més sobre la proposta? T’interessa portar el projecte al teu centre educatiu? Contesta aquest formulari i ens posarem en contacte amb tu quan obrim les noves convocatòries.