Alguns bitllets de transport públic a Barcelona van pujar el 2020, encara que s’han mantingut el 2021 i el 2022

En els dos darrers anys, els preus del transport públic a Barcelona no van augmentar, però el 2020 va entrar en vigor una nova política tarifària que va incloure alguns increments de cost


Què s’ha dit?

La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, va afirmar en una entrevista que els preus dels bitllets de transport públic a Barcelona “estan congelats des de fa anys”.

Què en sabem?

El 2022, el 2021 i el 2019 les tarifes sí que es van congelar i, si bé és cert que el 2020 es va impulsar una nova política tarifària que va suposar un augment del cost del bitllet senzill, de la T-dia i de la targeta de deu viatges, també és cert que la T-jove va baixar un 25%. El 2018, hi va haver un increment de preus generalitzat i alguns bitllets ja s’havien encarit el 2014 i el 2013.

La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, va afirmar en una entrevista a Els Matins de TV3 que els preus dels bitllets de transport públic a Barcelona "estan congelats des de fa anys" (al minut 21:30).

És una veritat a mitges. Si bé és cert que el 2021 i el 2022 les tarifes es van congelar, el 2020 es va impulsar una nova política tarifària que va comportar canvis substancials i va suposar un augment del cost del bitllet senzill, de la T-dia i de la targeta de deu viatges (que va passar a ser la T-casual deixant enrere la tradicional T-10). La T-jove va baixar un 25%. El 2018, hi va haver un increment de preus generalitzat i alguns bitllets ja s'havien encarit el 2014 i el 2013. Així consta a les notes de premsa de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM).

"Aquí a Barcelona, els preus dels tiquets [de transport públic], dels abonaments, estan congelats des de fa anys"

Raquel Sánchez, ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana

A l'entrevista, la ministra parla de “tiquets” i d'“abonaments”. La web de compra de TMB diferencia els "bitllets senzills" i els "bitllets integrats i abonaments". Aquests segons els defineix com a "targetes amb diferents opcions de nombre de viatges o viatges il·limitats durant un període de temps que permeten combinar diferents operadors".

Tres increments i una reducció de la T-10 o T-casual

La T-casual, que va ser una de les principals novetats que es van implantar el 2020, va arribar per substituir la històrica T-10, creada el 2001. Tots dos bitllets són de 10 viatges, encara que la T-casual és unipersonal i la T- 10 era multipersonal. Abans de l'entrada en vigor de la T-casual, la T-10 havia experimentat tres augments de preu: el 2013, va passar de 9,45 a 9,80 euros, el 2014 va arribar als 10,3 euros i el 2018, va passar de 9,95 a 10,2 euros. Entre tots dos increments, el 2015 es va reduir de 10,3 a 9,95. El 2020, amb la substitució de la T-10 per la T-casual, el bitllet de deu viatges va passar a costar 11,35 euros (el 2019 valia 10,20).

Revolució de la política tarifària el 2020

El 2020, l'ATM va aprovar una nova política tarifària que va remodelar els bitllets existents. A banda de la creació de la T-casual per substituir l'antiga T-10, també es van crear la T-usual i la T-familiar. La T-usual és unipersonal, inclou viatges il·limitats durant 30 dies i té un preu de 40 euros. Anteriorment, el seu equivalent era la T-mes, que el 2019 va tenir un cost de 54 euros. Una altra novetat va ser la T-familiar, que és multipersonal i permet fer vuit viatges en trenta dies. D'altra banda, el 2020 es van eliminar la T-trimestre, la T-50/30 i la T-70/30.

La T-casual, la T-usual i la T-familiar no han pujat de preu des que van entrar en funcionament.

Tres augments del bitllet senzill i quatre de la T-dia en 10 anys

El bitllet senzill (per a un únic viatge) i la T-dia (per a viatges il·limitats en 24 hores) són dos tiquets de transport públic que ja existien fa deu anys i que han experimentat una pujada de la seva tarifa en diferents moments. En tots dos casos, el darrer increment de preu va ser el 2020: el bitllet senzill va passar de costar 2,2 euros a 2,4 i la targeta T-dia, de 8,6 euros a 10,5. Com que la ministra va parlar de Barcelona, en aquest article només hem tingut en compte els bitllets d'una zona.

El bitllet senzill ja es va encarir el 2018 (2,2 euros) i el 2014 (2,15 euros). El 2012 costava 2 euros. Per la seva banda, la T-dia ha passat en els últims deu anys dels 6,95 euros el 2012 als 10,5 el 2022. Al mig, hi ha hagut tres increments: el 2018, el 2017 i el 2014.

Una situació molt diferent ha estat la de la T-jove. Després d'arribar als 105 euros el 2014, es va mantenir estable fins que el 2020 va tenir una rebaixa del 25% i va passar a costar 80 euros, el mateix preu que ha tingut fins ara.

Les tarifes del transport públic a Barcelona les fixa l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), un "consorci per a la coordinació del sistema metropolità de transport públic de l'àrea de Barcelona", segons consta als estatuts. Més concretament, els preus els aprova el Consell d'Administració, que està compost per 18 membres de ple dret (nou en representació de la Generalitat de Catalunya, set en representació de l'Ajuntament de Barcelona i de l'Àrea Metropolitana de Barcelona i dos en representació de la Generalitat de Catalunya Associació de Municipis per la Mobilitat i Transport Urbà) i de dos amb caràcter d'observadors en representació de l'Administració de l'Estat.

Augments generalitzats el 2018 i el 2013

Abans de l'arribada dels nous títols, hi va haver un increment generalitzat dels preus dels bitllets el 2018 (en relació amb les tarifes del 2017):

  • El bitllet senzill, de 2,15 a 2,2 euros.
  • La T-10, de 9,95-10,2.
  • La T-dia, de 8,4-8,6.
  • La T-50/30, de 42,5-43,5.
  • La T-70/30, de 59,5-60,9.
  • La T-mes, de 52,7 a 54.
  • La T-trimestre, de 142-145,3.
  • La T-jove va ser l'única que no va augmentar de preu i es va quedar als 105 euros.

El 2013, també es van encarir la majoria bitllets i targetes: la T-10 (de 9,45 a 9,80 euros), la T-dia (de 7 a 7,25), la T-50/30 (de 37 ,70 a 39,20), la T-mes (de 50,95 a 52,75), la T-trimestre (de 137,50 a 142) i la T-jove (de 101,85 a 105). Aquest va ser el darrer increment de preu que va experimentar la T-jove.

Hem preguntat al departament de premsa del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana sobre les paraules de Raquel Sánchez, però a l'hora de publicar aquest article no havíem obtingut resposta.

Tarifes congelades el 2022, 2021 i 2019

A les seves declaracions, la ministra Sánchez va assegurar que els bitllets de transport públic a Barcelona "estan congelats des de fa anys" i, si bé és cert (com hem vist) que el 2020, 2018, 2017, 2014 i 2013 hi va haver títols que van augmentar el seu cost, el 2022, el 2021 i el 2019 les tarifes sí que es van congelar.

En els dos darrers anys, els títols que es van crear el 2020 han mantingut el seu preu original. El 2022, l'ATM va explicar que prenia aquesta decisió per contribuir "a fer front a l'impacte negatiu que la pandèmia té per a moltes persones i famílies".

Repercussió de l'increment de l'IVA el 2012

En tots els bons menys al bitllet senzill hi va haver dos preus diferents el 2012 (com es veu als gràfics). L'any va començar amb les tarifes que havia aprovat l'ATM, però l'1 de setembre es va fer efectiva la revisió del tipus impositiu d'IVA reduït, que va passar del 8% al 10% en virtut del Reial Decret-llei 20/2012, de 13 de juliol. Així doncs, l'augment de l'IVA va repercutir en els abonaments i les targetes multiviatges, que es van actualitzar l'1 de setembre de 2012. En aquest article, els increments de preu fan referència sempre als canvis de tarifa a inicis d'any com a decisió del Consell d'Administració de l'ATM.