No és cert que la DGT multi per conduir el cotxe amb un sol passatger, com diuen alguns missatges virals
La DGT explica que no apliquen ni aplicaran sancions a persones que condueixin cotxes sols
La DGT explica que no apliquen ni aplicaran sancions a persones que condueixin cotxes sols
Què s’ha dit?
Que s’han fet virals notícies en diversos formats alertant que la DGT multarà als conductors que circulin sols al cotxe.
Què en sabem?
Que la DGT desmenteix que hi hagi cap sanció general per conduir un cotxe amb un sol passatger i les prohibicions per conduir sol un cotxe actualment només s’apliquen en el cas dels carrils VAO.
S’ha fet viral una informació que afirma que la Direcció General de Trànsit (DGT) començarà a multar als conductors que condueixin cotxes sols sense més passatgers. Atribueixen la notícia a unes suposades declaracions del president de la DGT, Pere Navarro.
És FALS. Només està prohibit circular sol amb un turisme sense més passatgers en el cas dels carrils per a Vehicles d’Alta Ocupació (VAO). En aquests, hi poden circular turismes amb un mínim de dos passatgers incloent-hi el conductor, motocicletes de dues o tres rodes, autobusos amb una màxima autoritzada superior a 3.500 quilos, autobusos articulats i vehicles mixtos adaptables. Està prohibida la circulació als carrils VAO de la resta de vehicles, inclosos els turismes amb remolc, cicles i ciclomotors.
L’existència de carrils VAO s’estableix a l’article 35 del Reglament General de Circulació, i en la resolució sobre mesures especials per regular el trànsit que cada any es publica al Butlletí Oficial de l’Estat, com és enguany la resolució del 20 de gener de 2025 de la DGT.
A més, el departament de comunicació de la DGT ha negat a Verificat que existeixi cap sanció dirigida als usuaris de turismes que condueixin sols, i han remarcat que tampoc es preveuen sancions d’aquest tipus en el futur. Afegeixen que “una cosa és fomentar l’ús compartit del cotxe i una altra emetre sancions en aquest sentit”.
La DGT afirma que sí que estudien llançar campanyes que interpel·lin als usuaris dels turismes perquè comparteixin més el seu vehicle, però que no comportaran sancions en cap cas.
Una declaració treta de context
La notícia sobre les suposades multes per conduir cotxes sols neix arran d’unes declaracions tretes de context de Pere Navarro del passat mes de novembre. El director de la DGT va participar en la conferència Global Mobility Call 2024, on va exposar que el 85% dels cotxes que circulen per la A-2 i la A-1 tenen un únic ocupant. Per a Navarro, aquesta xifra no és sostenible i la relaciona amb els problemes de trànsit que hi ha a les grans ciutats a les hores punta.
Per revertir aquesta situació, el director de la DGT va proposar que cada vehicle porti dues persones i així reduir el nombre de vehicles a la meitat. “El futur del trànsit serà compartit o no serà”, va remarcar. En les cròniques publicades per mitjans de comunicació d’aquell esdeveniment, no es fa referència a la possibilitat de multar a conductors que circulin en cotxe sols (El País, Economía Digital, ABC, Servimedia, Mundo Deportivo).
Altaveus de la informació falsa
La notícia amb la informació falsa sobre les multes va circular per diversos canals virals en línia, com en un vídeo d’un canal de YouTube que té més de 564.000 subscriptors, o en diversos missatges a la xarxa social X de portals web o usuaris individuals amb milers de persones compartint les publicacions (primer exemple, segon exemple, tercer exemple).
Encara que la notícia sobre les multes no fos veritat, més mitjans i líders polítics van replicar el missatge sobre les suposades multes a conductors. És el cas del líder de Vox, Santiago Abascal, que va difondre un missatge a la xarxa social X citant una publicació del portal La Gaceta, vinculat a la Fundació Disenso, creada per Vox: “Ens porten a la tirania, al control social total”, va dir Abascal.
Després de diversos dies des que la DGT va desmentir la informació en diversos mitjans de comunicació estatals, algun portal web ha tornat a referenciar les multes com a certes, i la notícia falsa continua circulant.