Què hi ha darrere la suposada integració de la Policia Nacional i la Guàrdia Civil al 112?
Es va aprovar un canvi en el sistema tecnològic i de comunicació intern que fa més eficaç el procés d’atenció del 112
Es va aprovar un canvi en el sistema tecnològic i de comunicació intern que fa més eficaç el procés d’atenció del 112
Què s’ha dit?
Que en l’última Junta de Seguretat, el Govern va autoritzar la integració de la Policia Nacional i la Guàrdia Civil al 112, traient competències als Mossos d’Esquadra.
Què en sabem?
Que el que es va aprovar és un canvi en el sistema tecnològic i de comunicació intern que fa més eficaç el procés d’atenció del 112 en els casos que, per competències, qui hagi d’actuar sigui la Guàrdia Civil i la Policia Nacional.
El portaveu i diputat de Junts, Josep Rius, va preguntar a la sessió de control del Parlament de l’11 de desembre per la integració de la Policia Nacional i la Guàrdia Civil al 112 (1:29:55 minuts), un projecte que va anunciar el passat 5 de desembre el ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska, després de l’última Junta de Seguretat de Catalunya.
La consellera d’Interior, Núria Parlon, va respondre explicant que l’acord que s’ha anunciat ara es treballa des de fa anys, en concret juliol de 2017 i novembre de 2021. També el president de la Generalitat, Salvador Illa, ha comparegut aquest dimecres 18 de desembre a la sessió de control del Parlament per explicar els acords de la Junta, i ha fet menció a la integració dient que la decisió contempla “passar d’una integració telefònica de la Guàrdia civil i la Policia Nacional a una intervenció telemàtica. […] Amb l’objectiu de donar una resposta més àgil i millor als ciutadans de Catalunya”.
És a dir, no es tracta d’una integració competencial, sinó de permetre als cossos de seguretat estatal l’accés al sistema de comunicació del 112 per facilitar la coordinació i la resposta en cas d’emergència. Ara bé, aquesta casuística només aplica en les seves competències específiques, que no han canviat. T’HO EXPLIQUEM.
“El Govern ha acceptat l’entrada immediata i sense límits de la Guàrdia Civil i la Policia espanyola al 112”
Josep Rius, diputat de Junts
“Les capacitats operatives de la Guàrdia Civil i de la Policia Nacional, estrictament en l’àmbit de les seves competències en Emergències, ja estaven integrades prèviament a aquesta junta de seguretat”
Núria Parlon, consellera d’Interior i Seguretat
El web del 112 inclou un apartat en què s’explica com funciona el sistema de manera resumida: quan el telèfon d’emergències rep una trucada, s’activa un procés per atendre-la amb la màxima eficàcia i velocitat possibles. Els operaris localitzen la incidència en un mapa del territori gràcies a una aplicació informàtica, la classifiquen segons el tipus d’incident i avisen el servei més adequat: ambulància per a emergències mèdiques, Mossos d’Esquadra per a seguretat, Bombers per a extinció d’incendis i altres incidències de salvament.
En conversa amb Verificat, el servei de premsa del 112 exemplifica el funcionament del sistema actual: si una persona truca perquè ha tingut un accident a la muntanya —àmbit d’actuació dels Bombers—, l’operador del 112 fa, en primer lloc, unes preguntes de protocol i n’anota les respostes en una carta de servei. Quan traspassa la trucada a l’entitat corresponent— és a dir, a Bombers—, també els envia telemàticament la carta per tal que no calgui repetir preguntes a l’usuari que ha trucat—se’n poden fer d’altres per activar el servei concret necessari.
Actualment, la Guàrdia Civil i la Policia Nacional no tenen accés a aquest sistema de comunicació. Per això, quan hi ha un cas d’emergència en l’àmbit de les seves competències —per exemple, delictes relacionats amb la droga, en el cas de la Policia Nacional, i la gestió de ports i aeroports, en el cas de la Guàrdia Civil—, ha de ser el 112 o els Mossos qui telefònicament comparteixi la informació, el que pot ser un obstacle per a l’atenció ràpida.
El nou acord, doncs, permetrà que els dos cossos d’àmbit estatal rebin telemàticament la informació, però només quan el cas els impliqui. El projecte per aconseguir aquesta integració fa anys que està en marxa i s’han estat fent proves, tal com ha confirmat el departament de premsa del 112 a Verificat.
Preguntada sobre la qüestió, la consellera d’Interior i Seguretat, Núria Parlon, va explicar l’11 de novembre en seu parlamentària que: “La Guàrdia Civil i la Policia Nacional estaven integrats en el sistema. Com es feia? A través de trucada telefònica. Què vull dir, que en comptes de rebre la comunicació per via telemàtica, quan han d’intervenir exclusivament en l’àmbit de les seves competències es feia a través d’una trucada telefònica. Però les capacitats operatives de la Guàrdia Civil i de la Policia Nacional estrictament en l’àmbit de les seves competències en emergències ja estaven integrades prèviament a aquesta junta de seguretat” (1:31:00 minuts).
Qui té la competència del 112?
Existeixen diverses normatives relacionades amb el telèfon d’emergències que centralitza les actuacions. L’any 1991, el Consell de les Comunitats Europees va imposar amb la Decisió 91/396/CEE que tots els estats membres havien d’introduir el número 112 com a telèfon únic europeu d’urgència. El 16 de juny de 1997, el Reial decret 903/1997 traspassa aquesta competència a l’Estat espanyol i faculta les comunitats autònomes per prestar el servei. L’any 2007, la Llei 9/2007, de 30 de juliol, del Centre d’Atenció i Gestió de Trucades d’Urgència 112 Catalunya estableix com a competència exclusiva de la Generalitat la implantació definitiva i la regulació del servei públic d’atenció de les trucades d’urgència.