Hi ha ciutats on més del 4% dels desplaçaments es fan amb bicicleta, a diferència del que afirma Collboni
Copenhaguen, amb el 41% de la mobilitat amb bicicleta, Amsterdam amb el 30% o Tòquio amb el 17% estan entre les ciutats que superen Barcelona
Què s’ha dit?
Jaume Collboni afirma que la bicicleta “mai deixarà de representar el 3 o el 4% de la mobilitat a qualsevol metròpolis del món”.
Què en sabem?
Hi ha diversos indicadors que mostren que actualment la bicicleta supera el 4% dels desplaçaments en diferents ciutats d’arreu del món. De les ciutats que va estudiar el Deloitte City Mobility Index 2020, sis superaven aquest 4%: la classificació l’encapçalaven Amsterdam amb el 30%, Tòquio amb el 17% i Xangai amb el 16%. A l’índex del 2018, Copenhaguen es va situar en el 41%.
El primer tinent d'alcaldia de Barcelona, Jaume Collboni, va assegurar en una entrevista a La Vanguardia que la bicicleta “mai deixarà de representar el 3 o el 4% de la mobilitat a qualsevol metròpolis del món”.
És FALS. Tot i que les promeses o els escenaris futurs no són verificables, hi ha diversos exemples actuals de ciutats on la bicicleta supera el 4% dels desplaçaments. De les ciutats que va estudiar el Deloitte City Mobility Index 2020, sis superaven aquest 4%: la classificació l'encapçalaven Amsterdam amb el 30%, Tòquio amb el 17% i Xangai amb el 16%. A l'índex del 2018, Copenhaguen es va situar en el 41% i Ròterdam-La Haia, en el 23%. A més, els experts consultats per Verificat i altres indicadors i estudis assenyalen que l'afirmació de Collboni és falsa.
“La bicicleta està molt bé, però mai deixarà de representar el 3 o el 4% de la mobilitat a qualsevol metròpoli del món”
Jaume Collboni, primer tinent de batlia de l'Ajuntament de Barcelona
Diversos exemples amb més el 4% de bicicleta
A l'entrevista, Collboni parla de “qualsevol metròpolis del món”. La Reial Acadèmia Espanyola defineix la metròpoli com a “ciutat principal, cap de la província o Estat”.
Un primer indicador que podem fer servir per aproximar-nos a l'ús de la bicicleta a les ciutats és el Deloitte City Mobility Index, un informe agregat amb dades d'enquestes de diferents ciutats, segons assenyala a Verificat Oier Martínez Violet, expert en mobilitat i Màster en Sistemes de Transport de la UPV-EHU. S'han publicat dues edicions: la del 2018 i la del 2020. A gairebé totes les ciutats analitzades, aquest índex al·ludeix a la zona metropolitana; en el cas de Barcelona, per exemple, presenta dades de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), que inclou 36 municipis al voltant de la capital catalana.
Sis ciutats el 2020 i dotze el 2018 (la mostra era diferent en tots dos casos) van registrar un ús de la bicicleta superior al 4% que esmenta Collboni. Si mirem el conjunt de ciutats analitzades, el podi l'integren Copenhaguen (41%), Amsterdam (30%) i Rotterdam-La Haia (23%), seguides de Tòquio, Xangai, Berlín, Beijing, Hèlsinki, Dublín i Estocolm.
Quatre fonts més també mostren percentatges superiors al 4%
Més enllà del Deloitte City Mobility Index, hem trobat altres indicadors que també reflecteixen un ús de la bicicleta per sobre del 4%.
En primer lloc, un article publicat el 2017 a la revista Preventive Medicine va relacionar l'expansió de la xarxa de bicicletes i el seu ús i va recollir l'anomenada quota modal, “la proporció de persones que utilitzen un mode de transport particular dins de l'ús general del transport en una àrea urbana”. Un gràfic disponible al mateix article mostra que moltes de les ciutats estudiades se situen per sobre del 4%.
En segon lloc, un estudi publicat el 2021 a Transport Reviews recollia el percentatge d'ús de la bicicleta a diferents ciutats de 17 països. Quinze mostraven una quota modal del ciclisme superior al 4%.
En tercer lloc, les xifres sistematitzades per la Federació Europea de Ciclistes mostren que deu capitals dels Estats europeus superen el 5% de viatges en bicicleta. De nou, Copenhaguen lidera el rànquing (49%), seguida d'Amsterdam (35%), Hèlsinki (14%) i Berlín i Ljubljana (13%).
Finalment, el Global Bicycle Cities Index 2019 analitza 90 ciutats de tot el món per determinar si són bones per als ciclistes i mostra el “percentatge de persones que utilitzen la bicicleta a la vida quotidiana de cada ciutat”. Com a fonts cita, entre d'altres, els departaments d'estadístiques locals, Greenpeace, l'ONU, Eco Mobility i The League of American Cyclists. En aquest cas, 53 ciutats tenien un ús de la bicicleta superior al 4%.
Ens hem posat en contacte amb el departament de premsa de Jaume Collboni per saber a què es referia en les seves declaracions, però en el moment de publicar aquest article no havíem obtingut resposta.
Altres casos: Copenhaguen, Àustria, Països Baixos i Nova York
Més enllà d'informes i estadístiques genèriques, també hi ha dades puntuals sobre casos concrets. L'European Mobility Atlas del 2021 ofereix xifres en dues direccions. D'una banda, assenyala que “de tots els viatges realitzats any cap a, des de i a la ciutat de Copenhaguen, el 28% es va fer amb bicicleta” (a la pàgina 30).
D'altra banda, recull que el març del 2020, el 22,4% dels desplaçaments per feina o escola a les ciutats d'Àustria van ser amb bicicleta, un percentatge que es va reduir al 6,1% a causa de la pandèmia, les mesures restrictives i les recomanacions a quedar-se a casa (a la pàgina 44).
Als Països Baixos, un estudi del Netherlands Institute for Transport Policy Analysis mostra que a Rotterdam i l'Haia “la bicicleta representa el 14% i el 18% de tots els viatges” (a la pàgina 7).
A Nova York, el 14% dels habitants van muntar en bicicleta els últims set dies, segons la Citywide Mobility Survey d'octubre del 2020 (a la pàgina 23).
Finalment, al conjunt de Catalunya (i no només a les ciutats), el 7,36% de majors de 15 anys utilitzen la bicicleta per desplaçar-se, una xifra que arriba al 7,81% per al conjunt d'Espanya. Així figura als resultats de l'Enquesta Europea de Salut recollits per l'Institut Nacional d'Estadística referents al 2020.
Les dades de Barcelona
I quines són les xifres a Barcelona? Més enllà dels índexs i informes internacionals en què apareix la capital catalana, el mateix Ajuntament ha publicat dades. L'informe del 2017 relatiu a les dades de mobilitat a la ciutat ressenyava que aquell any el 2,19% dels desplaçaments diaris es feien amb bicicleta (a la pàgina 24).
D'altra banda, l'Enquesta de Mobilitat en dia feiner del 2021 mostra que l'1,8% dels desplaçaments de la població de 16 anys i més realitzats a l'Àrea Metropolitana de Barcelona el dia feiner abans de l'enquesta eren en bicicleta.
En un altre sentit, segons el Baròmetre de la Bicicleta del 2019, el 9,1% dels barcelonins utilitzaven la bicicleta cada dia o gairebé cada dia (a la pàgina 18). Anys enrere, el 2006, l'Enquesta de Mobilitat Quotidiana mostrava que el 5,9% dels enquestats eren usuaris habituals de la bicicleta (a la pàgina 21).
––––––––––
Per fer aquest article, ens han ajudat:
- Enric Álvarez, del grup de recerca BIOCOM-SC a la UPC
- Óscar Chamat-Nuñez, urbanista i vocal de Bicicleta Club de Catalunya
- Lázaro V. Cremades, Catedràtic de la UPC i director del Laboratori de Mobilitat Sostenible de l'ETSEIB
- Oier Martínez Violet, expert en mobilitat i Màster en Sistemes de Transport de la UPV-EHU
- Eduard J. Álvarez, professor dels estudis d'economia i empresa de la UOC
- Javier Romaní Fernández, del grup de Recerca AQR-IREA de la Universitat de Barcelona